Provincies: Steun voor Eelde, maar eerst maar eens vliegen

Provincies: Steun voor Eelde,
maar eerst maar eens vliegen

 

ASSEN/GRONINGEN   Zowel de Groningse als de Drentse Staten bespraken gisteren het businessplan van Groningen Airport Eelde (GAE). Er was steun voor ambities, maar geen extra geld.

‘Eerst zien en dan geloven’, was het motto in het debat, zowel in Groningen als in Drenthe, de twee grootste aandeelhouders. In Drenthe verwoordde gedeputeerde Ard van der Tuuk (Financiën, PvdA) het als volgt: "Steun ja! Maar we willen ze wel eerst zien vliegen." Extra geld gaat er dus niet naar de luchthaven. Wel geven de provincies de luchthaven toestemming een miljoen euro uit de eigen middelen te steken in een fonds dat extra lijnen moet aantrekken en mag jaarlijks vanuit de exploitatie 250.000 euro in marketing worden gestoken.
    Pas als ze erin slaggt meer vluchten en dus klanten te trekken, kan worden gesproken over een eventuele miljoeneninvestering voor uitbreiding van de passagiersterminal, brandweerkazerne en parkeervoorzieningen. "Wat je ziet is dat de meeste vliegtuigen ongeveer op hetzelfde moment komen. Ik heb dan liever dat het over twee jaar storm loopt en ik op een iets te kleine terminal denk: jeetje wat is het hier druk, daar moeten we iets aan doen", aldus de Groninger gedeputeerde Mark Boumans (VVD).
    Hij is optimistisch over de toekomst van Groningen Airport Eelde die goed te exploiteren valt als overheden, bedrijfsleven en reizigers de luchthaven omarmen. Boumans hoopt dat mensen geen last hebben van het Bartje-complex en dan denken: het was, is, en wordt niks. "Als ex-Drent mag ik dat wel zeggen."
    Een meerderheid in beide Staten vindt beslist niet dat de overheid de stekker uit GAE moet trekken. In het Noorden wordt volop geïnvesteerd in goede weg- en waterverbindingen. Daar hoort een vliegveld bij. Voorzitter Jan Wittenberg van de Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) houdt vol dat de overheid aan een dood paard trekt.
    "Ik heb een archief van vijftien meter met onderzoeken die allemaal hetzelfde zeggen. Het kan niet uit. Het noordelijk bedrijfsleven maakt bar weinig gebruik van het vliegveld." Boumans merkte op dat de Rijksuniversiteit Groningen goed is voor 6000 zakelijke vliegbewegingen per jaar. "En dan reken ik de studenten niet mee."
    Directeur Marco van der Kreeke die beide vergaderingen bijwoonde was tevreden met de uitgesproken steun voor het vliegveld.