Staatssecretaris tegen nieuw onderzoek ‘Eelde’

DEN HAAG/EELDE – Er is geen extra onderzoek nodig naar de groeimogelijkheden van vliegveld Eelde. Dat zei staatssecretaris Joop Atsma (links) van infrastructuur en milieu dinsdagavond in reactie op een verzoek van GroenLinks. "Zo’n onderzoek is volstrekt onnodig", aldus Atsma.
"Vliegveld Eelde is een noodlijdende onderneming die slechts met forse overheidssteun overeind kan worden gehouden", aldus Van Gent. "Honderd miljoen euro in tien jaar tijd. In 2010 werden er 10 procent minder passagiers vervoerd dan in 2009." Van Gent noemt het onverantwoord dat de plannen voor de baanverlenging gebaseerd zijn op cijfers die het vliegveld in 2003 en 2008 zelf naar buiten bracht." Je geeft niet zomaar 25 miljoen euro uit. Dan moet je wel heel zeker van je zaak zijn."
Commentaar VOLE
Staatssecretaris Atsma doof voor de nieuwe feiten rond Eelde
Maar wat zijn de feiten?
Alleen op weg naar Gran Canaria en Tenerife heeft een vliegtuig vol passagiers bij de huidige baanlengte op Eelde een tussenlanding nodig om voldoende brandstof mee te kunnen nemen. Dit betreft een afstand van 3400 km die men drie maal per week aflegt.
Alle andere bestemmingen liggen op een afstand van 1800 tot 2600 km. Deze worden ook direct aangevlogen (15 maal per week). Daarvoor geldt dus geen enkele belemmering. Zo worden Antalya, Mallorca en Faro in 2011 direct aangevlogen. Mallorca echter alleen in het hoogseizoen, wat er op duidt dat er dan voldoende passagiers naar Eelde komen om een toestel geheel te vullen. Later in het seizoen maakt men weer tussenlandingen op Eindhoven. Hetzelfde geldt voor Malaga. In 2010 was dat nog een rechtstreekse vlucht (van 2000 km.), maar in 2011 maakte men weer een tussenlanding in Eindhoven. Ook Corfu (1800 km) werd in 2010 direct aangevlogen, maar in 2011 maakt men weer een tussenlanding in Eindhoven. Dat kan niet anders dan met een gebrek aan passagiers te maken hebben. Een tussenlanding kost geld, want extra brandstof, tijd en extra landingsrechten. Als het even kan zullen touroperators dergelijke kosten willen vermijden.
Alleen op weg naar Gran Canaria en Tenerife heeft een vliegtuig vol passagiers bij de huidige baanlengte op Eelde een tussenlanding nodig om voldoende brandstof mee te kunnen nemen. Dit betreft een afstand van 3400 km die men drie maal per week aflegt.
Het gebrek aan passagiers blijkt dit jaar nog eens duidelijk aan de dalende bezettingsgraad van de vliegtuigen. Bedroeg die in 2010 nog gemiddeld 125 passagiers in een toestel van 180 stoelen, dit jaar is dit gemiddelde gedaald tot 100. Een tussenlanding elders is dus hard nodig om de toestellen zo vol mogelijk te krijgen.
Keer op keer proberen de luchthaven en het ministerie de baanverlenging aanvaardbaar te maken met argumenten die van geen kant deugen.
Uiteindelijk zou een langere baan enige zin kunnen hebben voor slechts drie van de huidige 18 vluchten per week, terwijl het maar de vraag blijft of men op Eelde zo’n vliegtuig vol zou krijgen bij dezelfde frequentie als waarmee er nu gevlogen wordt. Want alleen dan levert baanverlenging meer omzet op.
Deze vraag geldt natuurlijk evenzeer voor bestemmingen op grotere afstand, die technisch gesproken na baanverlenging binnen rechtstreeks bereik liggen. Waar wil de staatssecretaris de passagiers voor die (volle) toestellen vandaan halen?
Dat Atsma het door Ineke van Gent (GL) gevraagde onderzoek naar de houdbaarheid van het businessplan van Groningen Airport Eelde rigoureus van de hand wijst, duidt op onbekendheid met objectieve cijfers en gegevens over de luchtvaartmarkt.
Erger, dit duidt ook op Atsma’s onvermogen om de koers om te gooien nu de ontwikkelingen dat vereisen.
Keer op keer proberen de luchthaven en het ministerie de baanverlenging aanvaardbaar te maken met argumenten die van geen kant deugen.
Uiteindelijk zou een langere baan enige zin kunnen hebben voor slechts drie van de huidige 18 vluchten per week, terwijl het maar de vraag blijft of men op Eelde zo’n vliegtuig vol zou krijgen bij dezelfde frequentie als waarmee er nu gevlogen wordt. Want alleen dan levert baanverlenging meer omzet op.
Deze vraag geldt natuurlijk evenzeer voor bestemmingen op grotere afstand, die technisch gesproken na baanverlenging binnen rechtstreeks bereik liggen. Waar wil de staatssecretaris de passagiers voor die (volle) toestellen vandaan halen?
Dat Atsma het door Ineke van Gent (GL) gevraagde onderzoek naar de houdbaarheid van het businessplan van Groningen Airport Eelde rigoureus van de hand wijst, duidt op onbekendheid met objectieve cijfers en gegevens over de luchtvaartmarkt.
Erger, dit duidt ook op Atsma’s onvermogen om de koers om te gooien nu de ontwikkelingen dat vereisen.