‘Ongebreidelde groei luchtvaart moet stoppen’
Vliegen is heel slecht voor het milieu en veroorzaakt veel overlast, stellen omwonenden van Groningen Airport Eelde. Laat luchtvaartmaatschappijen daarom maar flink belasting betalen, zeggen ze.
Voorzitter Jan Wittenberg van de Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) legt graag uit waarom zijn vereniging zich aansluit bij het Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart (LBBL). Omwonenden van alle luchthavens in Nederland verenigen zich hier in om paal en perk te stellen aan de milieuvervuiling en de geluidsoverlast van het groeiende vliegverkeer.
Hef accijns op kerosine en BTW op vliegtickets’
,,Iedereen betaalt belasting, u toch ook?’’, stelt Wittenberg. ,,Ze kunnen wat ons betreft morgen beginnen om de luchtvaartsector ook gewoon te belasten.’’ Hij wil de vrijstelling van accijns op kerosine en van BTW op vliegtickets ongedaan maken.
Hij zit er niet mee dat een vakantievlucht dan duurder wordt. ,,Vakantie is een luxe, het is echt niet nodig om daarvoor zoveel belastingvrijstelling te geven. Als je met vakantie gaat, kunnen die paar tientjes extra er ook wel af.’’
Capaciteitsproblemen Schiphol
De oprichting van de LBBL komt net nadat Groningen Airport Eelde zichzelf in de aanbieding heeft gedaan om de capaciteitsproblemen van Schiphol te helpen oplossen. Nu de uitbreiding van de luchthaven bij Lelystad weer met een jaar is uitgesteld en Schiphol geen ruimte heeft om meer vluchtbewegingen toe te laten, hoopt de noordelijke luchthaven een graantje te kunnen meepikken.
GAE-directeur Marco van de Kreeke wil hierover in gesprek met de directie van Schiphol en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Hij vindt het gek dat Eelde en de luchthaven bij Maastricht nog niet in beeld zijn bij een oplossing voor de capaciteitsproblemen. Volgens hem is er binnen het huidige luchtvaartbesluit nog ruimte is voor jaarlijks 7500 extra vliegbewegingen op Eelde.
‘Geen serieus verhaal’
,,Dit is natuurlijk geen serieus verhaal’’, reageert Wittenberg. ,,Van de Kreeke weet ook wel dat niet luchthavens, maar luchtvaartmaatschappijen bepalen vanaf welke luchthaven ze gaan vliegen.’’
Lijndiensten vanaf Eelde bestaan alleen bij de gratie van subsidies, vervolgt Wittenberg. ,,Als de subsidie ophoudt, stopt die lijndienst gewoon weer. Dat hebben we gezien met bijvoorbeeld Ryan Air. Daarom maken wij ons geen zorgen dat er extra vluchten bijkomen omdat Schiphol vol zit. Van de Kreeke is een kat in het nauw.’’
Rechtop in bed
Wittenberg maakt zich wel zorgen over de roep om de milieugrenzen op GAE op te rekken. ,,Schandalig. Dinsdagmorgen om half zeven zat ik alweer rechtop in bed omdat er een vliegtuig overkwam.’’
Waarom denken ze op het tjokvolle Schiphol niet aan Eelde?
Geschreven door Hilbrand Polman, DvhN 14 mei 2018
Soms zoek je een paard en dan zit je er op, redeneert directeur Marco van de Kreeke van Groningen Airport Eelde. Nu de Tweede Kamer dinsdag vergadert over het tjokvolle Schiphol en het uitstel van het openstellen van Lelystad, doet hij zijn luchthaven in de aanbieding.
Eelde heeft iets wat Schiphol niet heeft: ruimte. Ruimte in de omgeving. Ruimte in het luchthavenbesluit, de vergunning op basis waarvan de luchthaven opereert. Ruimte in de lucht. Gek eigenlijk dat er nog nooit zo aan Eelde, en ook niet aan Maastricht, is gedacht, vindt Van de Kreeke.
,,Ik merk echter dat er een kentering gaande is. De luchthavens Eindhoven en Rotterdam raken ook aan de grenzen van hun capaciteit. Daarom komen wij nu ook in beeld.’’
Hub Kopenhagen
Concrete aanbiedingen voor vluchten vanaf Eelde kan Van de Kreeke nog niet noemen. ,,Maar met de verbinding met hub Kopenhagen werken wij al mee aan de ontlasting van Schiphol. Mensen kunnen via de Deense hoofdstad naar een verre bestemming vliegen. We willen graag met de directie van Schiphol en met het ministerie van Verkeer en Waterstaat in gesprek.’’
Eelde kan gemakkelijk 7500 extra vliegbewegingen aan
Volgens Van de Kreeke kan Eelde jaarlijks 7500 extra vliegbewegingen aan zonder aanpassingen van het luchthavenbesluit, de vergunning op basis waarvan de luchthaven opereert. Wel is het wenselijk dat GAE wat extra infrastructurele voorzieningen krijgt. De luchthavendirecteur denkt daarbij aan supersnelle busverbindingen. Van de Kreeke roemt de huidige voorzieningen, zoals de goede bereikbaarheid en het goedkoop parkeren.
Iets soepeler regels, graag
Ook zou hij graag zien dat de regels iets soepeler worden, waardoor situaties zoals vorige week voorkomen worden. Een vliegtuig uit Spanje moest uitwijken naar Schiphol omdat het vanwege enkele uren vertraging in de nachtelijke uren niet op Eelde kon landen.
En de omwonenden dan?
Maar die strenge regels zijn er om de omwonenden voor al te veel overlast te behoeden. Van de Kreeke: ,,Uiteraard moeten wij hier goed met hen over praten. Het is niet zo dat er meteen hordes vliegtuigen bij komen. We hebben alle ruimte om het hier in goede banen te leiden.’