Weer twijfel over cijfers Eelde

 
Weer twijfel over cijfers Eelde
 
• Emeritus-hoogleraar Vlek: ‘Prognoses’ voor baanverlenging onrealistisch
• Belangrijkste redenen voor langere baan lijken inmiddels vervallen

 
 
EELDE Opnieuw veegt een wetenschapper de vloer aan met de argumenten voor de
baanverlenging van Groningen Airport Eelde. In het rapport ‘Een kwart eeuw
gewenst, overschat en betwijfeld’ trekt emeritus-hoogleraar omgevingspsychologie en
besliskunde Charles Vlek harde conclusies. Hij stelt vast dat GAE geen reële
prognoses verschaft maar slechts ‘kansen en mogelijkheden’ schetst. Daarvan had ook
met de huidige 1800-meterbaan veel meer gerealiseerd kunnen worden. Een dure
baanverlenging van Eelde dreigt volgens Vlek dan ook een kostbaar ‘beleidsfiasco’ te
worden.
De 55 pagina’s tellende studie van Vlek is vorige week toegestuurd aan de vijf
regionale aandeelhouders van het vliegveld, de Drentse en Groningse statenfracties en
de vliegvelddirectie. Vlek, wonend in Onnen, en collega’s van de RuG publiceerden
eerder kritische analyses van de uitbreidingsplannen, onder meer in 1998 en in 2006
in dit dagblad.
De onderzoeker komt tot de conclusie dat de twee belangrijkste redenen voor
baanverlenging inmiddels ‘geheel of grotendeels’ vervallen lijken te zijn. Dat waren de
wens om met grotere toestellen lesvluchten te kunnen uitvoeren op Eelde alsmede het
terugdringen van het exploitatietekort, dat in 2001 1,76 miljoen euro bedroeg en vorig
jaar 0,5 miljoen euro.
Door het dunbevolkte achterland zal Eelde ook met een langere baan moeilijk
kunnen concurreren tegen naburige luchthavens als Bremen, Münster en Weeze,
denkt Vlek. De chartermarkt heeft zich volgens hem sinds 1994 wel behoorlijk
ontwikkeld maar een ‘volwaardige positie in het Europese luchtverkeer’ lijkt een
illusie te zijn. Lijnvluchten – volgens Vlek dé bestaansgrond van Eelde – bleken
steeds onhaalbaar.
Eerder dit jaar kwam econoom Philippe Boucher tot soortgelijke bevindingen.
Sinds 1984 zijn verwachtingen over Groningen Airport Eelde immer gebaseerd op
het ‘ontwikkelingspotentieel’ van reizigers- en vrachtaanbod en niet op realistisch
waarschijnlijke aantallen, stelt Vlek. Hij concludeert dat ‘baanverlenging op basis van
overtrokken quasi-prognoses de continuïteit van de luchthaven niet zal waarborgen en
evenmin zal bijdragen aan de regionaal-economische ontwikkeling van het Noorden’
 
Klik hier om het rapport ‘Een kwart eeuw gewenst, overschat en betwijfeld’ te bekijken

Klik hieronder om een radio-interview met emeritus hoogleraar Charles Vlek door RTV-Drenthe op 2 juni 2010 te beluisteren
{audio}mp3/Vlek-RTV-Drenthe-GAE-2-6-’10-INTERNET.mp3{/audio}    

Klik hier om het radio-interview met prof. Jan Oosterhaven: ‘Economisch belang baanverlenging Eelde te rooskleurig’ op 20 november 2009 te beluisteren

 


 
 
 
 
 
 
.