Wie gaat de luchtverkeersleiders op Groningen Airport Eelde betalen?
Klik hier om het TV-item over de luchtverkeersleiders te bekijken
EELDE – Draait Groningen Airport Eelde straks zelf op voor de kosten van de luchtverkeersleiding? Donderdag komt dit aan de orde in de Tweede Kamer.
Het is een gruwelbeeld voor de Drentse luchthaven, want dat zou betekenen dat het vliegveld de kosten zou moeten verhalen op de reizigers.
‘Elk vliegveld zijn eigen kosten’
De luchtverkeersleiding wordt nu betaald door alle luchthavens samen. In het bedrag van elk verkochte vliegticket is een bedrag gerekend voor de afhandeling van het luchtverkeer. Maar de Schiphol Groep wil van deze regeling af. Elke luchthaven moet zijn eigen kosten maar betalen vindt Schiphol, terwijl de nationale luchthaven nu ook bijdraagt in de kosten van Eelde, Maastricht, Rotterdam en Eindhoven.
Schiphol merkt er zelf niets van
Voor Schiphol heeft dat weinig consequenties. Het aantal reizigers is groot genoeg om het te verdelen. En voor Eindhoven Airport, Rotterdam The Hague Airport en straks Lelystad Airport, heeft het ook weinig gevolgen. Zij maken allemaal deel uit van de Schiphol Groep en zullen de kosten onderling verdelen. Voor Eelde en Maastricht heeft het wel consequenties.
Maatregel levert niets op
Het afschaffen van de verdeling van de kosten levert de Schiphol Groep en de reizigers volgens de kleine luchthavens centen op en geen euro’s. Eelde en Maastricht zien de kosten met miljoenen stijgen. Kosten die weer doorberekend moeten worden op de reizigers.
Kleinste luchthavens trekken samen op
De Limburgse en Drentse luchthavens trekken in hun strijd tegen de hoge kosten gezamenlijk op en zijn sinds een tijdje bezig om staatssecretaris Wilma Mansveld op andere gedachten te brengen. Mansveld is geen onbekende in Eelde. Ze is Groningse en mocht na de verlenging van de start- en landingsbaan de openingshandeling doen. Daarbij wenste ze de luchthaven veel succes. Maar nu staat ze tegenover de twee kleinste luchthavens van Nederland.
Commentaar VOLE
RTV Drenthe staat weer op de bres voor Luchthaven Eelde. Zoals vaker met een hoog ‘Calimero-gehalte’: “wij zijn zielig en Schiphol heeft het gedaan”. RTV Drenthe vergeet gemakshalve dat dit een rechtstreek gevolg is van Europees beleid, waarbij het uitgangspunt is gelijke concurrentieverhoudingen voor alle luchthavens. Met dat argument heeft de luchthaven 15 jaar gelobbyd om een zinloze baanverlenging er door te drukken. Nu de concurrentieverhoudingen gelijk zijn, zoekt GAE opnieuw naar argumenten om de tekorten bij anderen te leggen.
Eindhoven kan met 4 miljoen passagiers de kosten voor de luchtverkeersleiding zelf opbrengen. Het zelfde geldt voor Rotterdam met 1,6 miljoen passagiers. In Eelde -met een schamele 170.000 passagiers (85.000 tickets)- kost de luchtverkeersleiding 20 à 30 euro per ticket. Dat is de subsidie die de luchthaven jarenlang ontving, naast de tientallen miljoenen overheidsgeld. Als de luchthaven zo aantrekkelijk is voor de noordelijke passagiers, vinden die het vast geen probleem een toeslag van 20 à 30 euro te betalen. Dat zijn de concurrentieverhoudingen waar GAE al die tijd zo voor was.
RTV Drenthe voert nog een heel sterk argument aan: Schuld verplicht, want Mansveld “is Groningse en mocht na de verlenging van de start- en landingsbaan de openingshandeling doen”.
Gelukkig beslist Mansveld niet, maar de Tweede Kamer.