Airport Eelde krijgt hub naar Kopenhagen
Groningen Airport Eelde krijgt vanaf 19 september een dagelijkse verbinding met luchthaven Kastrup bij Kopenhagen.
Dit brengt Eelde de hub-verbinding waarnaar de luchthavendirectie jarenlang heeft verlangd. De verbinding vergroot de bereikbaarheid van Eelde voor passagiers uit het buitenland en biedt reizigers uit het Noorden meer mogelijkheden vanaf Eelde te vliegen.
Eelde deelt de hub feitelijk met het Zweedse Örebro. Deze luchthaven heeft al een verbinding met Kopenhagen, het vliegtuig gaat nu twee keer per dag de route Örebro – Kopenhagen – Eelde en weer terug vliegen.
Directeur Marco van de Kreeke en business development manager Jonas van Dorp hebben vier jaar lang gelobbyd om de verbinding tot stand te brengen. De nieuwe verbinding zal twee keer per dag vliegen, ’s ochtends en aan het eind van de middag. Op zaterdag gaan de vluchten niet. De Estse maatschappij Nordica voert de vluchten uit, onder de code van het Scandinavische SAS.
De nieuwe verbinding biedt volgens Van de Kreeke een snelle aansluiting met andere Scandinavische hoofdsteden en met de Baltische staten. ,,In een half uurtje stap je over op een vlucht naar Oslo of Stockholm’’, verklaart hij. Volgens hem heeft het Noord-Nederlandse bedrijfsleven relatief veel contacten met de noordelijke landen.
Intercontinentaal zijn er goede aansluitingen op vluchten naar Singapore, Boston en Doha, de hoofdstad van Qatar. ,,Dit wordt de nieuwe hub in de Arabische wereld, dus daar vandaan kun je weer verder vliegen’’, weet Van de Kreeke.
De nieuwe verbinding komt op een uitgelezen moment. De aandeelhouders van Groningen Airport Eelde onderzoeken momenteel of en zo ja in welke vorm de luchthaven open moet blijven. Het exploitatietekort bedraagt op jaarbasis circa een miljoen euro. De verwachting dat de enkele jaren geleden gerealiseerde baanverlening tot een sluitende exploitatie zou leiden, is niet bewaarheid.
Bij de realisering van de verbinding met Kopenhagen speelde lang de vraag wie de aanloopverliezen moet betalen. Geen luchtvaartmaatschappij wil hier alleen voor opdraaien. ,,We hebben hierover nu een deal met Nordica en de luchthaven van Örebro’’, vertelt Van de Kreeke. ,,Eigenlijk hebben we ons aangesloten bij de deal die Örebro met Nordica had. Doordat het toestel nu beter benut wordt, is het ook voor de Zweden voordelig dat hun hub met Eelde wordt uitgebreid.’’ De deal duurt tot september 2018, de hoop is dat de verbinding daarna sluitend te exploiteren valt.
De aandeelhouders van GAE, de provincies Drenthe en Groningen en de gemeenten Assen, Tynaarlo en Groningen, staan volgens Van de Kreeke buiten de afspraken over de exploitatietekorten.
Commentaar VOLE
Het lijkt veel op een wanhoopsoffensief. Het zal het exploitatieverlies van GAE waarschijnlijk groter maken. Dat loopt dit jaar al op tot 1,5 miljoen. Volgend jaar is de kas leeg. Er is nu al niet meer voldoende in kas voor een sociaalplan. GAE gaat er kennelijk vanuit dat de aandeelhouders de verliezen wel weer zullen bijpassen. Dat de deal duurt tot september 2018 geeft te denken. Worden de aandeelhouders voor voldongen feiten geplaatst?
De aansluitingen in Kopenhagen zijn overigens lang niet zo goed zijn als op Schiphol. Op Schiphol is veel meer keuze uit bestemmingen en vertrektijden. Je bent met de trein ongeveer net zo snel op Schiphol als met het vliegtuig naar Kopenhagen (inclusief de checkin-tijd op Eelde). Maar de praktijk zal uitwijzen of hier een markt voor is. Het is wel aantrekkelijk voor een stedentrip.
Doorslaggevend zal zijn hoeveel GAE moet betalen om deze lijn in de benen te houden en of luchtvaartmaatschappij Nordica er mee doorgaat als de subsidie stopt.