Exorbitante beloning voor prutswerk

Exorbitante beloning voor prutswerk

 

NRC-Handelsblad berichtte zaterdag 16-1-’16 over de exorbitante beloning voor Jos Hillen als projectdirecteur van de Zuidelijke Ringweg in Groningen (Klik hier om dit NRC-artikel te bekijken). Een beloning van bijna € 1,4 miljoen in vier jaar. Omdat de beloning ver uitkomt boven de balkenendenorm, had deze moeten worden gerapporteerd aan de Tweede Kamer. Minister Schulz heeft de Kamer hierover onvolledig geïnformeerd.

In het NRC-artikel komt niet aan de orde dat Hillen van juli 2010 t/m juni 2012 ook directeur was van Groningen Airport Eelde. Ook daarvoor is hij riant betaald. Omdat GAE een NV is kunnen we informatie over GAE niet opvragen met een beroep op de Wet Openbaarheid Bestuur (WOB). Het heeft het inkomen bij GAE geschat op € 145.000 à 220.000 per jaar.

De beloning bij GAE en de Ringweg samen bedroeg dus € 485.00 à 560.000 per jaar. De totale beloning in vier jaar was bijna 2 miljoen. Hoezeer Hillen de lokale bestuurder in zijn zak heeft is bijvoorbeeld te zien op een YouTube filmpje ‘Eerste vlucht Vueling Barcelona naar Groningen airport Eelde’.

VOLE heeft Hillen leren kennen als een nietsontziende manipulator van de feiten, opportunistisch en keihard. Het doel heiligt de middelen, de waarheid is ondergeschikt aan het doel. Keer op keer beweerde Hillen, met de bravoure hem eigen, dat GAE het nu helemaal ging maken “daar mag u mij volgende jaar op afrekenen”.

Ondertussen kunnen we vaststellen dat GAE helemaal niets is opgeschoten met de baanverlenging. Integendeel: het aantal passagiers is minder dan voor de baanverlenging, de kosten lopen ieder jaar op, in inkomsten nemen af en de reserves zijn zover geslonken dat inmiddels de aandeelhouders ook het faillissements-scenario laten onderzoeken.

Een analyse van de exploitatiebegroting 2016 laat zien dat aan het eind van 2016 nog een reserve van € 3,4 miljoen over is. Aangezien de personeelskosten 4,4 miljoen bedragen is deze reserve wellicht al niet meer voldoende voor een fatsoenlijk sociaal plan indien de 59 personeelsleden over enige tijd op straat komen te staan. Bij een gelijkblijvend verlies in 2017 (in 2016 begroot op 1.226.000) is er eind 2017 nog 2,17 miljoen over. Maar dat is niet genoeg voor een fatsoenlijk sociaal plan.

Inderdaad is de baan verlengd in de periode Hillen, maar wat is er terecht gekomen van Groningen Airport Eelde als commerciële onderneming?

Al met al hebben we te maken met een diep bedroevende vertoning. De noordelijke bestuurders hebben deze overigens tot voor kort willens en wetens laten voortwoekeren. VOLE heeft er bij herhaling in brieven en door inspraakbijdragen op gewezen dat dit er zat aan te komen en dat Hillen met misleiding en onjuistheden niet het belang van GAE diende en al helemaal niet die van het Noorden. Zie hiervoor bijvoorbeeld de brief aan raden en Staten: Misleiding en onjuistheden door de heren Sol en Hillen: aandeelhouders verder in de fuik van GAE.

Het enige dat Hillen diende was zijn eigen portemonnee, zonder scrupules. De noordelijke bestuurders kunnen niet volhouden dat ze dát niet geweten hebben.