Groningen Airport Eelde manipuleert vervoerscijfers: aantal passagiers 30% te hoog

 
PERSBERICHT 23-01-2008 

Groningen Airport Eelde manipuleert vervoerscijfers: aantal passagiers 30% te hoog

De directie van vliegveld Eelde noemt altijd veel hogere cijfers dan de officiële cijfers die het Centraal Bureau van de Statistiek publiceert. De directie van Eelde meldde over 2007 trots een “record” van 172.400 passagiers (Dagblad van het Noorden 12-01-08). Het jaarverslag 2006 gaf 166.240 passagiersbewegingen. Het CBS geeft echter voor Eelde in 2006 maar 129.012 passagiers op. Het verschil is bijna 30% en hoe kan zo iets?

 
Het vliegveld blaast de cijfers op en gebruikt een eigen telmethode: “made in Eelde”. VOLE heeft onlangs bij het CBS nagevraagd hoe die verschillen verklaard kunnen worden. De belangrijkste reden, die de CBS woordvoerder opgeeft is dat Eelde de transitpassa-
giers meetelt in zijn cijfers. Volgens het CBS zijn dat passagiers van andere vliegvelden. Deze manier van tellen vertroebelt de werkelijkheid. Vakantiecharters komen gedeeltelijk gevuld op Eelde aan en pikken hier dan toeristen op. Toeristen uit bijvoorbeeld Eindhoven of Rotterdam komen op Eelde aan maar blijven netjes op hun stoelen zitten tot de Noorderlingen zijn ingestapt. GAE telt deze zgn. “direct transito passagiers” echter gewoon mee bij de vervoerscijfers. Het is onjuist om passagiers, die hier alleen landen en gewoon in het vliegtuig blijven zitten volledig mee te tellen. Op deze manier komen er veel meer passagiers in de publiciteit dan er in werkelijkheid zijn.
 
Dan worden we nog op een tweede manier bij de neus genomen in de publiciteit. Als 1000 reizigers met vakantie vertrekken komen die allemaal na afloop weer terug, tenminste dat is te hopen. Bij terugkomst worden er echter weer 1000 passagiers-
bewegingen bijgeteld en nu zijn er dus tweeduizend. Het blijven natuurlijk nog dezelfde 1000 passagiers. Zo vertrokken er volgens het CBS in 2006 van Eelde minder dan 65.000 passagiers. Het CBS meldde voor 2006 in totaal 129.016 passagiersbewegingen en het vliegveld laat dit groeien tot 166.240 passagiersbewegingen. In de publiciteit verandert het woord passagiersbewegingen echter in passagiers. Het blijven minder dan 65.000 personen die op Eelde zijn opgestapt.
In april publiceert het CBS de officiële cijfers over 2007.
 
De kop in het Dagblad van het Noorden (voorpagina. 12-01-2008) dat Eelde Maastricht zou zijn voorbij gestreefd is eveneens misleidend. Voor Maastricht is luchtvracht belangrijk. Het ligt immers centraal tussen belangrijke industriegebieden, dit in tegenstelling tot Eelde. Maastricht heeft in de eerste drie kwartalen van 2007 44.000 ton vracht verwerkt en Eelde slechts 2 ton. (twee ton). Dat is dus nog geen promille van de overslag van Maastricht. Het personenvervoer van Maastricht is het laatste kwartaal van 2007 gekelderd. Maar om het kelderen van Maastricht te verkopen als een grote overwinning van Eelde is erg goedkoop. Als we de vrachtcijfers van 2007 meetellen is dit zogenaamde “voorbijstreven” gewoon onzin.
Het oppoetsen van de vervoerscijfers door GAE kan niet verbloemen dat er per dag gemiddeld maar 180 passagiers van Eelde gebruikmaken. Daarvoor heeft het vliegveld wel 40 mensen in dienst. Wie deze cijfers ziet, snapt ook waarom er miljoenen moeten worden bijgepast uit gemeenschapsgeld.

Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE)

050-3183360
06 123 87622

 
Commentaar VOLE

Het Dagblad van het Noorden heeft dit persbericht verwerkt. Tot nu toe praatte het blad verhalen van GAE als regel kritiekloos na. In een stukje “Van de hoofdredactie”  op zaterdag 26 mei 2007 heeft de krant zich ‘in grote lijnen vóór een groter Groningen Airport Eelde’ verklaard. Kennelijk houdt dat in dat de abonnees – als het om dit vliegveld gaat – niet kunnen rekenen op de waakhondenfunctie die je van een onafhankelijk dagblad mag verwachten, en die de pers terecht graag opeist.