Hoe staat luchthaven Eelde er voor?

Hoe staat luchthaven Eelde er voor?

 



Er verschijnen weer diverse positieve berichten in de media over de ontwikkeling van Groningen Airport Eelde. Reclame en PR voor GAE zijn aanvaardbaar, maar verantwoorde-
lijke bestuurders moeten wel weten hoe het er nu echt voorstaat.
Het gaat immers om beeldvorming die van invloed is op de besluitvorming over de toekomst van de luchthaven. Iedereen herinnert zich nog de hoge verwachtingen die werden geschapen van de baanverlenging. Ook nu weer ligt dit risico op de loer.


 

  1. RTV Drenthe 24-4-2017: “Groei vliegveld Eelde is een stap richting toegangspoort van het Noorden”

    De GAE-directie spreekt van een groei van 25% in het eerste kwartaal van 2017. Dat zou met name komen van de nieuwe lijndienst op Kopenhagen. 5.700 passagiers in drie maanden volgens de directie. Dat strookt met de CBS cijfers.

    Maar wat is er werkelijk aan de hand? Met zo’n 275 vliegbewegingen haalt de lijn naar Kopenhagen een bezettingsgraad van 48% (20 reizigers per vlucht). Dat kan alleen als er zwaar gesubsidieerd wordt. De zwakte van de bestemming blijkt ook uit het feit dat Nordica de ochtendvluchten in juli en augustus 2017 voor 6 weken gestaakt heeft. De andere lijndiensten (Gdansk en Londen) verwerkten samen maar 700 passagiers extra t.o.v. 2016 terwijl op Londen vaker gevlogen werd.

    Conclusie:
    Kopenhagen is commercieel niet vol te houden. Londen loopt slecht (ook volgens het Lufthansa onderzoek). Alleen Gdansk presteert goed.

  2. RTV Drenthe 12 april 2017: "Meer vluchten naar Lanzarote vanaf Eelde”

    "In de komende winter gaat Neckerman van 1 naar 2 vluchten per week naar Lanzarote." Voorheen zou ze maar 1 maal per week gevlogen hebben volgens dit bericht.

    Wat is de werkelijkheid?

    In 2015/2016 werd er ook in de winter 2 maal per week gevlogen op Lanzarote van november tot april. Daarna 1 maal per week in het zomerseizoen. Dus er is niets extra’s te melden. Het gaat net als vorig jaar.

  3. RTV Drenthe 3 april 2017: "Tuy fly meldt dat ze vanaf juli voorlopig stopt met de vluchtuitvoering naar Turkije"

    Als de politieke onrust aanhoudt is de kans groot dat men daarna niet 2 maar 1 maal per week op Antalya zal vliegen. Ook bestemming  Bodrum en Dalaman zijn definitief gestopt. Corendon gaat vooralsnog nog wel door met de bestemming Antalya.

  4. Luchtvaartnieuws 7 maart 2017: "BMI staakt route Rotterdam München”

    "Vanaf 26 maart 2017 staakt BMI de hub-verbinding met München. De afgelopen jaren bleken routes naar hubluchthavens vanaf de luchthaven Rotterdam niet erg succesvol. British Airways staakte in 2015 de route naar Londen Heathrow, terwijl Turkish Airlines vorig jaar de stekker trok uit de lijndienst naar Istanbul."

    Dit is veelzeggend voor de kansen van Eelde om een succesvolle hub-verbinding op te zetten naar München of Istanbul. Rotterdam heeft een 5 maal groter achterland en meer zakelijk verkeer dan Eelde.

  5. Spanje en Griekenland zijn nu meer in trek ten koste van Turkije

    De lijn naar Kos die twee jaar heeft stilgelegen is nu weer opgestart door Corendon. Kreta gaat van 2 naar 5 vluchten per week. Antalya is onzeker, en gaat van 4x per week naar 1x per week begin dit seizoen. Canarische eilanden neemt wel toe.

    Per saldo zal het aantal chartervluchten licht toenemen in 2017.

Conclusies:

  • Aantal passagiers op chartervluchten zal licht toenemen door hervatting van de in 2015 en 2016 gestopte bestemmingen.

  • De lijn naar Gdansk van Wizzair kan zichzelf bedruipen.

  • De lijn naar Londen van BMI is verliesgevend. Doorgaan met het subsidiëren van deze lijn naar Southend is in strijd met de mededingingsregels. Mogelijk wordt een andere luchthaven in de buurt van Londen gekozen, zoals Lufthansa Consulting suggereerde.

  • De lijn naar Kopenhagen is alleen met veel subsidie in stand te houden.

  • Als alles meezit kan GAE in 2017 in totaal op ca. 190.000 passagiersbewegingen uitkomen. Iets meer dan in 2015. Maar 4 jaar na de baanverlenging is er nog steeds geen echte groei.

  • Succesvolle hub-verbindingen naar München of Istanbul lijken niet haalbaar. Daarmee is de nieuwe strategie (Eelde verbinden met als hub’s) weinig kansrijk.

  • Van 17 vakantievluchten per week maken er 11 nog steeds een tussenlading door gebrek aan passagiers.

  • Het chartersegment zal zwaar onder druk komen als Lelystad opent.

Vergelijk de voorspelde en de werkelijke groei. 

Grafiek GAE  artikel - Hoe staat Eelde er voor 9 mei 2017.jpg


Philippe Boucher