Luchthaven ziet Coronacrisis als verdienmodel
Je kunt er op wachten, kleine krabbelaars die hun voordeel doen met de Coronacrisis. Maar ook de grote krabbelaar luchthaven Eelde ziet een nieuw verdienmodel in de coronacrisis. Alleen de twee vakantievlucht naar Gran Canaria per week waren er nog. Alle andere bestemmingen stopten wegens gebrek aan passagiers. Na het stoppen van AIS en Flybe is het geschatte exploitatietekort dit jaar zonder de effecten van coronavirus 5,3 miljoen euro. En dat bij een omzet van acht miljoen. De luchthaven krijgt al drie miljoen staatssteun van de provincies plus vijf miljoen via diverse achterdeurtjes. Al dat belastinggeld is lang niet genoeg om te overleven. Maar vanaf maandag zijn ook de laatste twee vakantievluchten gestopt.
‘Never waste a good crisis’ moet de directie gedacht hebben. Op de website staan nu “maatregelen in verband met coronavirus”. De openingsuren -normaal 111 uur per week – zijn terug gebracht tot 84 uur. Voor vliegtuigen, die niet meer komen, staan 50 brandweermannen, baliemedewerkers en koffersjouwers klaar, plus 30 luchtverkeersleiders en een tiental marechaussees en douaniers: 12 uur per dag. Directie en commissarissen hebben al extra financiële steun aangevraagd. Ze kunnen nu de coronacrisis als argument gebruiken “Aangezien Airport Eelde onderdeel is van de kritische infrastructuur en vitale processen in Nederland”. Corona als een nieuw verdienmodel. Opportunisme kun je het luchthavenbestuur niet ontzeggen. Ook de waardigheid wordt slachtoffer van het coronavirus.