‘Onderzoek uitstoot lood’
EELDE De Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) wil dat de provincie onderzoek doet naar looduitstoot van lesvliegtuigen van Groningen Airport Eelde.
VOLE schrijft in een brief aan Gedeputeerde Staten dat de toename van lesvluchten op de luchthaven de uitstoot van lood vergroot en dat daarmee de gezondheid van omwonenden wordt aangetast. Met name in dorpen rondom het vliegveld, als Eelde, Donderen‚ Glimmen en Yde, komen volgens VOLE looddeeltíes terecht. Dat komt doordat vliegtuigen in de directe omgeving van luchthavens, tijdens de start en het zogeheten circuitvliegen, de hoogste uitstoot veroorzaken.
De vereniging wil dat de provincie onder meer onderzoekt, hoeveel lood er in de bodem rond het vliegveld zit‚ hoe hoog de concentraties in de lucht zijn en of het verstandig is groente en fruit uit eigen tuin te eten. Het RIVM is volgens VOLE een goede partij om het onderzoek uit te voeren.
VOLE verwijst in de brief aan de provincie Drenthe op een onderzoek naar looduitstoot van vliegtuigen op een vliegveld in San José in Californië. Daar zou zijn gebleken dat het bloed van omwonende kinderen verhoogde loodconcentraties bevat.
De meeste kleine toestellen op Eelde vliegen op loodhoudende benzine, zogeheten Avgas. Het gaat om vliegtuigen van de KLM Flight Academy, vliegtuigreparateur Cirrus en de Noord-Nederlandse Aero Club (NNAC).
Van de zestien toestellen van de KLM vliegschool vliegen er drie niet op Avgas maar op kerosine. „Onze tweemotorige Daimonds vliegen op kerosine. Alternatieven voor onze eenmotorige toestellen zijn er op dit moment niet”‚ zegt Mark Gerritsen, hoofd vliegopleìdingen.
De KLM Flight Academy hoopt over drie jaar met elektrische lestoestellen te kunnen vliegen. De vliegschool heeft een optie genomen op veertien van deze vliegtuigen bij een Amerikaanse vliegtuigbouwer.
Commentaar VOLE
Het Dagblad drukt weer een keiharde leugen van het hoofd vliegopleidingen af, dat er voor de eenmotorige toestellen geen alternatieven zijn.
Diamond, de vliegtuigfabrikant die hij zelf aanhaalt, levert ook een eenmotorige versie (DA40) die op kerosine/diesel vliegt en dat doen ze al jaren. Ook van andere fabrikanten zijn er meerdere alternatieven die op diesel of loodvrije benzine vliegen. Eveneens al jaren te koop.
Maar ja, een nieuwe DA40 kost iets van € 300.000 à € 400.000 en een 30 jaar oude TB10 waar de KLM mee rondvliegt koop je voor € 50.000 à € 75.000. Het gaat puur en alleen om het geld en daarvoor neemt de KLM 150 kilo lood per jaar op de hoofden van de omwonenden voor lief (en liegt er over).