Het CBS heeft vandaag de cijfers van de Nederlandse luchtvaart over 2016
gepubliceerd. De luchtvaart groeide onstuimig. Het aantal passagiers
op Schiphol groeide met 9,3% en op Eindhoven zelfs met 16,3%. De
verklaring hiervoor is de opleving van de economie. Deze opleving was in
Noord-Nederland niet anders, maar vertaalde zich niet in groei van
luchthaven Eelde. Integendeel. Het aantal passagiers op luchthaven
Eelde zakte met 16 % van 181.000 naar 152.000. De afname op Eelde werd
veroorzaakt door afname in de vakantievluchten met 25 % (32.000
passagiers). Het totaal aantal passagiers was in 2016 minder dan in de vier voorgaande jaren.
Door de nieuwe lijndiensten op Kopenhagen kwamen er ca. 3.000 passagiers bij. Deze
lijndienst is in de lucht sinds half september 2016. Bij omrekening
naar een heel jaar zouden er dan 10.000 passagiers bij kunnen komen in
2017. Dit is bij lange na niet genoeg om het verlies in de vakantiemarkt
van 32.000 op te vangen. Verder is het hoogst onzeker of de lijndienst
naar Londen in 2017 zal blijven. In een recent onderzoek (Lufthansa)
werd reeds geconstateerd dat de bezetting onvoldoende was en de lijn
verliesgevend is. Als de lijn naar Londen stopt zou dat een daling van
ca. 28.000 passagiers betekenen.
De
GAE directie verklaarde de afname van passagiers uit de
vluchtelingenproblematiek in Griekenland en Turkije. Dat deze verklaring
niet klopt blijkt wel uit het feit dat van de 17 vluchten deze zomer er
6 naar Griekenland en Turkije vliegen.
Deze
ontwikkeling toont duidelijk aan dat de nieuwe koers die de luchthaven
is ingeslagen -het aantrekken van hubverbindingen- niet gaat werken. Het
zal niet kunnen voorkomen dat de luchthaven verder wegzakt. De plannen
van de aandeelhouders om de luchthaven te laten groeien naar 400.000
passagiers zijn dan ook gebaseerd op drijfzand. De 46 miljoen euro die
men de komende 10 jaar in de luchthaven wil pompen zijn bij voorbaat
weggegooid geld.
Als Lelystad
opengaat in 2019 zal het aantal vakantievluchten nog sterker afnemen.
Van de 17 vakantievluchten in de zomer maken er 10 een tussenlanding in
Rotterdam of Eindhoven. Deze 10 zullen vrijwel zeker naar Lelystad
worden verplaatst omdat het de luchtvaartmaatschappijen veel tijd en
geld bespaart. De overblijvende vluchten (inclusief Kopenhagen, Londen
en Gdansk) zullen zware concurrentie ondervinden van vluchten vanaf
Lelystad die met een betere bezettingsgraad goedkoper zullen worden.
Nadere informatie: info@vole.nl