ROUTE GRONINGEN-KOPENHAGEN:
23.000 PASSAGIERS IN EERSTE JAAR
EELDE – Sinds de start op 19 september 2016 hebben bijna 23.000 passagiers gebruikgemaakt van de lijndienst Groningen-Kopenhagen. Dat meldt Groningen Airport op de eerste verjaardag van de route naar de Deense hoofdstad, die dagelijks twee keer wordt onderhouden door Nordica.
Dankzij de opening van de route werd de regionale luchthaven voor het eerst in lange tijd verbonden met een belangrijke hub, waar kan worden overgestapt op aansluitende vluchten naar bestemmingen over de hele wereld.
Volgens Groningen Airport Eelde zijn ongeveer 25 procent van alle reizigers inkomende passagiers, ofwel passagiers die náár Noord-Nederland reizen. Het overgrote merendeel hiervan zijn Denen en Zweden.
Ruim dertig procent van reizigers die vanaf Groningen naar Kopenhagen vliegen reizen door naar een andere eindbestemming. De meeste reizigers stappen over op vluchten naar de Scandinavische bestemmingen Stockholm, Oslo en Göteborg. Populaire intercontinentale bestemmingen zijn San Francisco, Boston, Durban en Doha.
De lijndienst Groningen-Kopenhagen wordt onderhouden door het Estse Nordica, dat de vluchten uitvoert in nauwe samenwerking met LOT Polish Airlines. De vluchten worden uitgevoerd onder een vluchtnummer van de Poolse luchtvaartmaatschappij maar met Embraer ERJ-145’s van Nordica.
Commentaar VOLE
De bijdrage uit belastinggeld (via het zogenaamde routefonds) aan de lijn naar Kopenhagen is € 1.450.000,- Dat komt dus neer op een subsidie van € 63 per ticket.
Hoeveel passagiers zouden er geweest zijn zonder deze subsidie? En hoe lang kun je hier mee doorgaan?
Er wordt 11 keer per week gevlogen (1072 vliegbewegingen per jaar). Dat zijn gemiddeld 21,5 passagiers per vlucht en een bezettingsgraad van 43%. Om rendabel te zijn moeten geen 25.000 maar 45.000 passagiers gehaald worden. Het is dus waarschijnlijk dat over 2 jaar en nadat er 4 miljoen belastinggeld in de lijn is gestoken, deze weer stopt. Zijn we dan niet meer met de wereld verbonden?