U kunt tot en met donderdag 20 maart 2025 een zienswijze indienen op het ‘Ontwerp Luchthavenbesluit’. Hierbij kunt u zich laten inspireren door onderstaande voorbeeldbrief:
====================
Aan: Minister van Infrastructuur en Waterstaat
Minister B. Madlener
Rijnstraat 8
2515 XP Den Haag
Betreft: Zienswijze tegen het Ontwerp Luchthavenbesluit Groningen Airport Eelde
Plaats, datum
Geachte heer Madlener,
Hierbij dien ik een zienswijze in tegen het Ontwerp Luchthavenbesluit voor Groningen Airport Eelde, waarin een verruiming van de openingstijden en vliegtijden wordt voorgesteld. Ik maak bezwaar tegen deze wijzigingen op basis van de volgende argumenten:
1. Toename van Geluidsoverlast
Een uitbreiding van de openingstijden zal leiden tot een significante toename van geluidsoverlast voor omwonenden. De nachtelijke en vroege ochtenduren behoren tot de periode waarin geluidshinder als het meest storend wordt ervaren. Dit zal een negatieve invloed hebben op de slaapkwaliteit en de algemene leefbaarheid van de regio. Openingstijden dienen bovendien betrekking te hebben op het gebruik van de luchthaven en niet uitsluitend op starts en landingen (zie art. 5 van het Ontwerp).
2. Vergunde geluidsruimte wordt overschreden
De vergunde geluidsruimte blijft níet binnen de vergunde geluidsruimte zoals weergegeven in de Aanwijzing van 2010. Dit betekent dat de grenzen voor geluidsemissie worden overschreden, wat in strijd is met eerder vastgestelde normen en afspraken. Aangezien de Omzettingsregeling van 2012 geen 1 op 1 omzetting van de Aanwijzing van 2010 was, kan deze niet als referentie dienen voor de beschrijving van de milieu-effecten.
3. Te weinig handhavingspunten
In het Ontwerp is voorzien in te weinig handhavingspunten. Het aantal handhavingspunten dient te worden uitgebreid: in het verlengde van de start- en landingsbaan op de 48 Lden-contour en langs de gehele circuits.
4. Gezondheidseffecten voor Omwonenden
Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat langdurige blootstelling aan vliegtuiglawaai en luchtvervuiling ernstige gevolgen kan hebben voor de volksgezondheid, zoals een verhoogd risico op hart- en vaatziekten, slaapstoornissen en stress-gerelateerde aandoeningen. Een verruiming van de vliegtijden vergroot deze gezondheidsrisico’s.
5. Milieu-impact en Klimaatdoelstellingen
De uitbreiding van vliegtijden draagt bij aan een toename van CO₂-uitstoot en luchtverontreiniging, wat haaks staat op de nationale en internationale klimaatdoelstellingen. In een tijd waarin duurzame mobiliteit wordt gestimuleerd, is het niet wenselijk om de capaciteit van regionale luchthavens te vergroten zonder een duidelijke strategie voor emissiereductie.
6. Ontbrekende MER
Er had een Milieu Effect Rapportage (MER) moeten worden opgesteld. Het ontbreken van een actuele MER betekent dat de gevolgen voor natuur, gezondheid en leefomgeving onvoldoende in kaart zijn gebracht.
7. Geen geldige natuurvergunning
Groningen Airport Eelde beschikt bovendien niet over een geldige natuurvergunning. De verruiming van de openingstijden en de toename van vluchten kunnen schadelijke effecten hebben op beschermde natuurgebieden en diersoorten in de omgeving.
8. Onvoldoende Economische Rechtvaardiging
De noodzaak voor een verruiming van de vliegtijden is niet voldoende onderbouwd. De huidige economische voordelen van Groningen Airport Eelde rechtvaardigen geen verdere uitbreiding ten koste van het welzijn van omwonenden. Bovendien is er weinig bewijs dat een uitbreiding zal leiden tot substantiële economische groei voor de regio.
De financiële onderbouwing van het luchthavenbesluit is niet op orde. Er ontbreekt een transparante en realistische onderbouwing die de kosten en baten van de voorgestelde uitbreiding duidelijk maakt. Dit roept vragen op over de economische haalbaarheid en duurzaamheid van de plannen.
9. Alternatieven en Regionale Belangen
In plaats van een verruiming van de openingstijden zou de focus moeten liggen op een duurzame en evenwichtige ontwikkeling van de regio. Dit kan door in te zetten op alternatieve vervoersmogelijkheden zoals hogesnelheidstreinen en innovaties in duurzaam luchtverkeer.
10. Draagvlakonderzoek Kantar niet representatief: onvoldoende participatie
Het draagvlakonderzoek uitgevoerd door Kantar is misleidend en geeft geen representatief beeld van de werkelijke mening van omwonenden en belanghebbenden. De gebruikte methodologie en weging roepen serieuze vragen op over de betrouwbaarheid van de conclusies. De inbreng van burgers en andere belanghebbenden is onvoldoende meegenomen in de besluitvorming, waardoor het proces niet voldoet aan de eisen van transparantie en democratische inspraak.
CONCLUSIE
Gezien de hierboven genoemde punten verzoek ik u dringend om af te zien van de voorgestelde verruiming van de openingstijden en vliegtijden op Groningen Airport Eelde. De nadelige effecten voor omwonenden, milieu en volksgezondheid wegen niet op tegen de beoogde voordelen. Ik verzoek u deze zienswijze serieus in overweging te nemen en het Ontwerp Luchthavenbesluit te herzien.
Met vriendelijke groet,
(naam)
=======================
Het repareren van bovenstaande ‘gebreken’ is zo complex, dat het ministerie wellicht aanvullend onderzoek moet (laten) doen. Het ministerie van IenW beantwoordt de binnengekomen reacties in de zogenaamde ‘Zienswijzenota’. Daarna neemt het kabinet een definitief besluit. Wij verwachten dat besluit op z’n vroegst eind dit jaar. Na het vaststellen van het LHB volgt er geen bezwaarfase, maar staat er direct beroep open bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
Een zienswijze indienen kan via een website van de overheid: ‘Platform Participatie’. Op deze website vindt u informatie over projecten van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat: ‘Omdat wij uw mening en ideeën belangrijk vinden, kunt u een reactie geven op onze projecten. Zo kunnen wij bij het maken van plannen en beslissingen rekening houden met belangen en wensen van de samenleving’, aldus de tekst op de website.
Om een zienswijze in te dienen klikt u op de knop ‘Zienswijze indienen’. Alle documenten behorend bij het ‘Ontwerp luchthavenbesluit’ vindt u ook op deze website ‘Platform Participatie’. Na het invullen van uw gegevens op de pagina ‘Zienswijzenformulier’ kunt u uw zienswijze als bijlage uploaden.
U kunt ook een brief sturen. In deze link vindt u een voorbeeldbrief.
Op 15 maart a.s. wordt de Zienswijze van VOLE op de website geplaatst.
|