Met
een glimlach op zijn gezicht verliet Marco van de Kreeke gistermiddag
de Statenzaal van het provinciehuis in Assen. Nog heel even geduld en de
directeur van Groningen Airport Eelde hoeft, zoals hij het zelf
omschrijft, niet meer op zijn handen te zitten. In de afgelopen maanden
waren de aandeelhouders aan zet, Van de Kreeke stond langs de zijlijn in
de discussie over de toekomst van Eelde.
Hij wil graag de gesprekken over een tweede hub-verbinding concreter invullen.
’’Ik
zit nu nog in de fase dat ik aan Duitsers moet uitleggen dat een
definitief besluit over de toekomst van de luchthaven nog niet is
genomen.’’ Van de Kreeke wil na de lijnvluchten naar Kopenhagen graag
een verbinding leggen met München. ’’Een lijn tussen Zuid-Duitsland en Noord-Nederland is erg interessant. Ik ben ermee bezig.’’
Provinciale
Staten in Groningen en Drenthe (samen voor 60 procent aandeelhouder)
zetten gisteren een nieuwe stap richting een forse investering in het
vliegveld. De bestuurders moeten op zoek naar financiële dekking voor
het toekomstscenario: een maximale investering van 46 miljoen euro.
Assen, Groningen en Tynaarlo (de resterende veertig procent van de
aandelen) nemen volgende week een besluit.
’’Nog heel even afwachten’’, zei Van de Kreeke. ’’Maar ik heb de vergaderingen gevolgd en ik heb vertrouwen. Dit is voor ons het gedroomde scenario.’’
De
aandeelhouders hebben ondertussen oriënterende gesprekken gevoerd met
ondermeer Egis, een grote Europese speler op de luchtvaartmarkt die ook
de luchthavens in Brugge, Antwerpen en Charleroi bestiert. Als zo’n
commerciële partij de exploitatiemaatschappij van de luchthaven wil
versterken, komt dat goed uit. Het is de nadrukkelijke wens van de
politiek om in die richting naar mogelijkheden te zoeken. Egis kent in
België met concurrent Zaventhem in Brussel op redelijk korte afstand het
klappen van de zweep. Mocht de luchthaven-investeerder in Eelde
neerstrijken dan wordt een steviger financiële basis gelegd onder de
luchthaven.
’’We
moeten aan de slag, er is genoeg werk te doen’’, zei Drents
gedeputeerde Cees Bijl gistermiddag, nadat op de SP en GroenLinks na
alle partijen het licht voor hem op groen hadden gezet.
In Groningen
ging het er veel feller aan toe. Coalitiepartijen SP en GroenLinks zijn
tegen, maar verzekerden zich van een compensatiepakket met miljoenen
voor energietransitie en zorg.
De coalitiedeal kwam hen op hoon en kritiek van de oppositie te staan. ’’Verraad aan principes, marchanderen en slechte koppelverkoop’’, aldus de PvdA. Sandra Beckerman (SP) hield voet bij stuk. ’’We
vinden het onverstandig om miljoenen publiek geld te steken in Eelde.
Het vliegveld wordt er niet mee gered. Maar wij wensen ook dat er een
stevig provinciebestuur zit. Er zit waarde in een goed bestuur dat er
samen uitkomt.’’
De PvdA overweegt met de oppositie een zeppelin,
gevuld met milieuvriendelijk gas, boven de regio te laten zweven.
Daaronder hangt dan een grote schaamlap met de tekst: investeringen in
Groningen Airport Eelde gered, mede dankzij SP en GroenLinks (maar niet
verder vertellen hoor).
D66: Zelfs sluiten Eelde is optie als bedrijfsleven niet investeert