Aandeelhouders nemen besluit over
Groningen Airport Eelde
EELDE – Twee van de vijf aandeelhouders van Groningen Airport Eelde nemen vandaag een besluit over de toekomst van het vliegveld.
Het gaat om de provincies Drenthe en Groningen. De gemeente Groningen praat er vanavond over in de raadscommissie. De gemeenteraden van Assen en Tynaarlo nemen volgende week een beslissing.
De grote vraag is: wordt er de komende jaren flink geïnvesteerd of kan het wel wat minder? Twee partijen hebben de afgelopen weken van zich laten horen. Dat zijn de kritische volgers van de luchthaven en GRQ Business Network. GRQ is een samenwerkingsverband van Noordelijke bedrijven en zij willen dat er wordt geïnvesteerd in de luchthaven.
Bedrijfsleven investeert
Dat betekent dat het bedrijfsleven zelf ook moet investeren en volgens Marco de Jong van GRQ gebeurt dat ook. "De afgelopen jaren doen we dat steeds vaker, zij het op kleine schaal. Maar we zullen op allerlei manieren ons steentje bijdragen", aldus De Jong.
Er bestaat een mogelijkheid dat het bedrijfsleven de exploitatie van een vliegveld verzorgt. Maar De Jong denkt niet dat het in Eelde zover komt. "Het is een interessant model en het komt internationaal vaker voor. Er zijn ook partijen die dat doen en er geïnteresseerd in zullen zijn", aldus De Jong. Maar volgens hem speelt deze vraag niet vanuit de aandeelhouders van het Eelder vliegveld. "Het blijft met dit besluit een publieke luchthaven en dat lijkt me een gezonde insteek."
‘Besluit al genomen’
Wat De Jong betreft wordt er dus geïnvesteerd in Groningen Airport Eelde. Maar ook de tegenstanders hebben de afgelopen weken van zich laten horen. Een van hen is Philippe Boucher. Hij verdiept zich al een jaar of zes in de luchthaven en is fel tegenstander van een nieuwe investering.
"Ik denk dat er al een besluit over Eelde genomen is. Ten eerste door de Tweede Kamer en Schiphol", zegt Boucher. Schiphol breidt uit, het vliegveld in Lelystad krijgt er extra vluchten bij en daardoor blijft er niets meer over voor Eelde, zo vermoedt de tegenstander.
"Ten tweede is in Europa besloten dat de luchtverkeersleiding door de luchthaven zelf betaald moet worden en niet door overheden. En ten derde bepalen airlines zelf waarvandaan ze vliegen", aldus Boucher. Het zijn volgens hem allemaal argumenten die de toekomst van Eelde niet ten goede komen.
Bovendien heeft de regio geen luchthaven nodig, vindt Boucher. Ook de nieuwe verbinding met Kopenhagen heeft daar volgens hem geen verandering in gebracht.
"Ik sta er weleens te kijken en dan stapt er één passagier uit."