De PR van luchthaven Eelde verandert aan de feiten niet veel

De PR van luchthaven Eelde verandert aan de feiten niet veel“Vliegveld Eelde praat met Ryanair”
DVHN | Gepubliceerd op 23 september 2010, 13:53

Philippe Boucher 14-10-10.jpg“Het vliegveld Eelde voert momenteel onderhandelingen met Ryanair, CityJet en het Hongaarse Wizz Air. Dat zegt woordvoerder Marie-Lou Gregoire van Groningen Airport Eelde. De drie prijsvechters bieden via internet goedkope lijnvluchten aan, voornamelijk naar Europese steden en populaire vakantiebestemmingen.De drie vliegtuigmaatschappijen overwegen pas op Eelde te vliegen als de baanverlenging een feit is. De luchthaven heeft nog altijd de hoop dat die er begin volgend jaar komt. Het wachten is echter nog op een definitief oordeel van de Raad van State. “De maatschappijen hebben serieuze belangstelling”, zegt Gregoire.”

Bovenstaand bericht verscheen op 23 september 2010 in het Dagblad van het Noorden. Natuurlijk komen deze vliegmaatschappijen pas als de baanverlenging gerealiseerd is. Dat de luchthaven de laatste jaren zo weinig succes heeft bij de airlines moet toch ergens aan liggen, nietwaar?

Wie zijn deze drie vliegmaatschappijen en met welke toestellen vliegen ze eigenlijk, en in hoeverre is de baan van 1800 meter een belemmering voor hen?

Cityjet, opgericht in 1994 en opererend vanuit Engeland en Ierland werd in 2002 overgenomen door Air France KLM en is daarmee een 100% dochter. VLM dat eerder een tijdje op Eelde vloog is in 2007 overgenomen door Cityjet. Cityjet onderhoudt vanuit Londen een 11-tal verbindingen met grote Europese luchthavens en een 6-tal regionale luchthavens waarvan enkele alleen in de zomer, zoals Brive en Dauville in Frankrijk. In Nederland vliegt de maatschappij op Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven. En verder onder andere op Parijs, Luxemburg, Antwerpen, Genève, Milaan, Hamburg en Dublin.

Ze maken gebruik van een drietal type vliegtuigen. Drie Dorniers voor 30 personen, 16 Fokker 50 voor 50 personen en 23 Avro RJ85’s met 95 zitplaatsen. Deze kleine vliegtuigen hebben voldoende aan een baan van 1100 tot 1300 meter bij maximale belading (MTOW). De baan van Eelde (1800m) vormt voor deze toestellen geen enkele belemmering.

Wizz Air is een Pools-Hongaarse Low Cost Carrier, voornamelijk gericht op Oost-Europa. De maatschappij vliegt uitsluitend met de Airbus A320-200 waarvan ze 34 toestellen in dienst hebben en nog eens ruim 100 in bestelling tot 2017. Op dit moment vliegt men op ca. 50 luchthavens waarvan 16 in Oost-Europa. In Nederland vliegen ze vanaf Eindhoven naar 7 bestemmingen in Oost Europa. In Duitsland o.a. vanaf Weeze alleen twee bestemmingen naar het Oosten en vanaf Dortmund 12 bestemmingen naar het Oosten.

De A320 is geschikt voor 180 passagiers met een actieradius van 5.900 KM. Bij een maximale belading van 78 ton heeft het toestel een baan van ca. 2100 meter nodig. Voor kortere afstanden zoals die vanaf Eelde op Oost Europa zou worden gevlogen (1.000 KM naar Warschau, Wenen of Budapest) is een baan van 1800 meter ruim voldoende.

Wat verder opvalt is dat Wizz Air niet vliegt op de routes van Ryanair en omgekeerd. Ze doen elkaar geen concurrentie aan en zijn eerder aanvullend. Wizz Air zal dus niet naar de zuidelijke vakantielanden vliegen.

Ryanair is de grootste Low Cost Carrier in Europa met een omzet van € 3 miljard. Ze vliegt in Nederland alleen vanaf Eindhoven op 16 bestemmingen in Zuid Europa, 2 in Engeland en Ierland en twee in Scandinavië. Net over de grens in Weeze kan men kiezen uit 55 bestemmingen vanaf Oslo tot aan Tenerife. Ook vanaf Bremen kan men kiezen uit ca. 25 bestemmingen, zowel naar Engeland, Scandinavië als Zuid Europa. Veel Nederlanders uit het Noorden maken van beide luchthavens gebruik.

In 2009 vervoerde Ryanair 66 miljoen passagiers bij een gemiddelde ticket prijs van € 35,-. Ze beschikken over 230 Boeing B737-800 verspreid over 40 bases. Dit toestel heeft 180 zitplaatsen en beschikt over nagenoeg de zelfde eigenschappen als de A320 van Wizz Air.

Ryanair is een kolos die onlangs aankondigde ook vanaf de grote mainports te gaan vliegen, zoals Amsterdam, Brussel, Stockholm, Genève, Oslo. Ze zullen daarmee de strijd aangaan met Easyjet, die uitsluitend vanaf deze grote luchthavens vliegt. Onderhandelingen met de grote luchthavens over landingsrechten staan voor de deur of zijn reeds gestart. Dit zal nog op veel weerstand stuiten bij de nationale airlines zoals Air France/KLM, Lufthansa en Britisch Airways.

Het is niet duidelijk wat Ryanair precies op Eelde te zoeken heeft. Alleen bij heel lage landingsrechten en gratis bagageafhandeling zouden ze misschien te verleiden zijn vanaf Eelde te vliegen. Ze gaan dan mogelijk concurreren met Transavia en het is de vraag of die daar zo blij mee zullen zijn. Moeder KLM van Transavia zal ook al op Schiphol met Ryanair gaan botsen. Vanaf Bremen, Weeze en Eindhoven wordt heel Zuid Europa al bediend door Ryanair. De vraag is welke andere bestemmingen nog interessant zijn om vanaf Eelde op te vliegen. Ryanair zal er zeker geen belang bij hebben dat Nederlandse passagiers niet meer naar Bremen of Weeze gaan. Ze zullen hooguit een verbinding die er nog niet is op Eelde uitproberen. Als Eelde met Ryanair praat dan praat een luchthaven met een omzet van € 6 miljoen en € 0,5 miljoen verlies met een airline met een omzet van € 3 miljard en een winst van € 100 miljoen. Het lijkt me duidelijk wie de uitkomst van zo’n gesprek gaat bepalen.

De mogelijke uitkomst van de contacten met de drie maatschappijen zou kunnen zijn dat Wizz Air een lijn naar het Oosten opent bijvoorbeeld naar Warschau en dat Cityjet een lijn verbinding met Londen en Schiphol opent met een klein toestel. Ryanair op Eelde lijkt me voorlopig weinig waarschijnlijk, ook al omdat de huidige directie zich terughoudend heeft uitgelaten over Low Cost Carriers en liever de strategie van Rotterdam airport volgt (zie: Jos Hillen op Financieel Groningen 11 mei 2010). Geen Low Cost en meer op zakenvluchten en vakantievluchten gericht.

En dat Ryanair pas zou komen als de baan verlengd is, lijkt me een PR sprookje. Ze vliegen ook op Lübeck naar Zuid Europa vanaf een baan van 1800 meter. Evenals Wizz Air trouwens, vanaf Lübeck naar Oost Europa vliegt. De PR van de luchthaven is er voortdurend op gericht de burger te doen geloven dat de toekomst van Eelde geheel afhangt van de baanverlenging. Niets is minder waar.

Het probleem van Eelde is nog steeds het dun bevolkte achterland en daardoor de zwakke bezettingsgraad van de vliegtuigen. Door ook passagiers uit andere delen van Nederland op te halen via een tussenlanding weten de touroperators hun chartervluchten nog redelijk vol te krijgen. De baanverlenging en de grote investeringen die Eelde op stapel heeft staan brengen het voortbestaan van de luchthaven eerder in gevaar (door extra afschrijvingen en rentelasten) dan dat ze voor een florerende toekomst zullen zorgen.

drs. Ph. Boucher
Midlaren