Directeur vliegveld: ‘Faillissement niet aan de orde’

Directeur vliegveld:
‘Faillissement niet aan de orde’

plaatje GAE RTVNoord.jpg
 Foto: Groningen Airport Eelde

Groningen Airport Eelde staat niet op de rand van de afgrond. Dat zegt directeur Marco van de Kreeke in een reactie op een ambtelijke notitie van de aandeelhouders.

Daarin wordt een somber toekomstperspectief geschetst voor de regionale luchthaven. Zo wordt voorspeld dat eind volgend jaar de kas leeg is. Het rapport is gemaakt door ambtenaren van de provincies Groningen en Drenthe en de gemeenten Groningen, Assen en Tynaarlo.

Voldoende kansen
Volgens Van de Kreeke gaat het om ‘een helder stuk’. ‘Het is goed dat alles op een rijtje is gezet. Daar is helemaal niets mis mee. Wij hebben eerder ons Strategisch Plan gepresenteerd. Daarin staat dat we voldoende kansen zien voor de verdere ontwikkeling van het vliegveld. Dat is niet veranderd.’

Recordaantal passagiers
Hij wijst er verder op dat er vorig jaar ondanks het vertrek van Ryanair een recordaantal passagiersvan het vliegveld gebruik heeft gemaakt. ‘We zijn positief gestemd. Er wordt volop gewerkt aan nieuwe verbindingen. En mocht dat ondanks onze inspanningen niet lukken, dan gaan we daar met de aandeelhouders over in gesprek.’

Door: RTV Noord

Commentaar VOLE
We zijn het volledig eens met GAE-directeur Marco van de Kreeke dat “het goed is dat alles op een rijtje wordt gezet”. Dat de aandeelhouders het nodig vinden daarvoor een extern onderzoek te laten uitvoeren betekent dat ze onvoldoende vertrouwen hebben in het ‘Strategisch Plan’ van GAE. Dat is ook logisch want in dat plan is geen rekening gehouden met bekende en ernstige bedreigingen (De opening van Lelystad en de kosten luchtverkeersleiding die Eelde voortaan zelf zal moeten dragen). De directie en de commissarissen worden door deze actie van de aandeelhouders min of meer buiten spel gezet.

Ondertussen gaat Van de Kreeke maar door met de misleiding over het aantal passagiers. Het schamele record van 180.812 passagiersbewegingen (90.000 passagiers) in 2012 is nog steeds niet geëvenaard. Omdat te verdoezelen telt Van de Kreeke de passagiers mee die al in Rotterdam of Eindhoven zijn ingestapt (ca. 25 à 30.000). Dat aantal -waar GAE geen cent aan verdient- is inderdaad gestegen doordat steeds meer vliegtuigen een tussenlanding maken. Een tussenlanding kost 1,5 uur, 2000 liter kerosine en 1000 euro landingsrechten. Van de 18 vakantievluchten per week maken er 14 een tussenlanding.

Als Lelystad in 2018 open gaat zullen de maatschappijen hun vluchten naar Lelystad verplaatsen omdat ze hun passagiers daar net zo goed kunnen oppikken en tegen aanzienlijk lagere kosten.

Zou Van de Kreeke de bedreigingen echt niet zien? Of heeft hij er geen antwoord op? De gemakzuchtige houding “dan gaan we met de aandeelhouders in gesprek” legt een ander probleem bloot: Sinds de oprichting van het vliegveld is er geld in gepompt door de overheid omdat het Noorden zo graag een eigen vliegveld wil. De economische betekenis van de luchthaven is nooit gebleken: het bedrijfsleven maakt er nauwelijks gebruik van en het aantal passagiers blijft steken op een schamele 250 per dag (90.000 passagiers per jaar/365). In de eerste de beste streekbus zitten per dag meer passagiers. Bovendien zijn de kosten voortdurend toegenomen.