Erop of eronder voor Eelde
Eelde Groningen Airport Eelde voert vergevorderde onderhandelingen met Danish Airport Transport over een dagelijkse verbinding met Kopenhagen.
Voor de afronding is nog wel veel geld nodig.
Dat heeft GAE-directeur Michel van de Kreeke de aandeelhouders vorige week laten weten. Verbindingen realiseren naar grote internationale luchthavens, zoals Kopenhagen, kost tonnen. De bedoeling is dat zakenmensen en toeristen vanuit het Noorden via deze overstapplaatsen naar alle uithoeken van de wereld kunnen reizen.
Nogalwat luchtvaartmaatschappijen doen pas zaken met een vliegveld als die aanloopverliezen dekt en meebetaalt aan marketingcampagnes. GAE heeft daarvoor 2 miljoen euro nodig. Van de Kreeke heeft de aandeelhouders verzocht dat bedrag te storten in een Route Ontwikkelings Fonds.
Volgens de directeur beginnen of eindigen dagelijks 6400 mensen een vliegreis in Noord-Nederland. "Slechts 4 procent start of komt aan op Groningen Airport Eelde. Dit betekent dat 6000 passagiers vanuit het Noorden naar andere luchthavens reizen. Dat kan anders."
De provincie Groningen en de gemeente Groningen, beide aandeelhouder van GAE, zijn positief.
"Wij zien brood in een Route Ontwikkelijks Fonds als het geld direct wordt gekoppeld aan concrete vluchten en harde afsopreaken met het bedrijfsleven. Grote werkgevers als UMCG, NAM, RUG, GasTerra en Philips moeten garant staan voor ticketverkoop", zegt de Groningse gedeputeerde Mark Boumans (VVD).
Andere voorwaarde is dat de provincie Drenthe meedoet. De Drentse gedeputeerde Henk Brink (VVD) zette onlangs tijdens een uitzending van Nieuwsuur de deur op een kier. "Op zich vinden wij dat een luchthaven op eigen benen moet staan." Vliegvelddirecteur Van de Kreeke noemt Drenthe een beetje dubbel. "De provincie zegt niet nee, maar zegt ook niet: hier zijn de centjes. Het is daar op dit moment politiek ingewikkeld. Laten we de uitslag van de Provinciale Statenverkiezingen afwachten. Misschien dat die verandering brengt in de situatie."
Volgens Van de Kreeke leggen Limburgse gemeenten 2,5 miljoen euro op tafel om nieuwe routes naar hun regionale vliegveld Maastricht Aachen Airport te halen. Gemeenten rond Luik betalen een miljoen. "Zelf stoppen we als luchthaven ook geld in een fonds. We hebben nog 1,5 ton in de pot.
Dat is lang niet genoeg."
De directeur erkent dat GAE geen steek vooruit komt als het maar 4 procent van alle noordelijke vliegreizigers ontvangt. "Als dat 10 of 20 procent wordt, kunnen we ons bedruipen. Volgens gedeputeerde Boumans is er, zij het niet voorwaardelijk, nog een belangrijk punt. "Voor het fonds moeten we ook de Friezen meekrijgen."