Groningen Airport Eelde tevreden ondanks lichte daling passagiers
EELDE – Via de luchthaven Groningen Airport Eelde zijn vorig jaar vijfduizend passagiers minder gereisd dan in 2010. Toch is het vliegveld wel tevreden. "We hebben ons goed staande gehouden in een markt waarbij onze luchthaven met een baanlengte van 1800 meter zich nog steeds in een achterstandspositie bevindt", zei directeur Jos Hillen woensdag.
In 2011 noteerde Groningen Airport Eelde 148.850 passagiers en 52.774 vliegbewegingen. Het aantal starts en landingen daalde daarmee bijna achttien procent ten opzichte van 2010. De afname is volgens de luchthaven veroorzaakt door de vliegscholen, die als gevolg van de economische situatie minder piloten opleiden.
Groningen Airport Eelde sloot 2011 af met een tekort van 540.000 euro. Een jaar eerder bedroeg het tekort ruim 640.000 euro.
Het vliegveld wacht al heel lang op baanverlenging naar 2500 meter, waartegen jarenlange procedures zijn gevoerd door enkele omwonenden. De Raad van State doet waarschijnlijk in februari een definitieve uitspraak. In afwachting van de uitspraak zijn alle voorbereidingen getroffen.
Commentaar VOLE
In 2011 waren er 7% minder passagiers op Eelde, terwijl de overige regionale vliegvelden met 20-50% groeiden.
Maar de directie van Eelde is "tevreden". Hoe slecht moet het gaan om ‘ontevreden’ te zijn?
Curieus is ook dat Eelde zijn eigen telmethode heeft. Het CBS komt voor dit jaar op 114.000 passagiersbewegingen. Hiervan is 20 % transit. Het gaat dus om minder dan 92.000 passagiersbewegingen uit het Noorden, dat wil zeggen: om 46.000 passagiers. De overheidssubsidie is 1 miljoen direct en 4 miljoen via de luchtverkeersleiding. Per passagier is er dus meer dan 100 euro bijgepast.
Dat de directie van GAE tevreden is, komt doordat ze alle verliezen op het bordje van de overheid kan schuiven. Bovendien kan zij de baanverlenging als excuus gebruiken.
Als de andere luchthavens groeien en Eelde krimpt, moet je haast wel geloven dat de baan korter is geworden.
Het tekort is volgens de directie 540.000 euro. "Een jaar eerder bedroeg het tekort ruim 640.000 euro".
Ook hieruit blijkt dat de directie het niet zo nauw neemt met de feiten want in het jaarverslag over 2010 staat dat het tekort in dat jaar 440.000 euro bedroeg.
Maar tja….. de baanverlenging …