Commentaar VOLE
Het is verbijsterend hoe de luchthavendirectie en commissarissen Mansveld en Klaassen volharden in de doodlopende weg. De minister heeft in alle toonaarden gezegd dat ze niet gaat bijdragen aan GAE. De provincie Groningen zal dat ook niet doen, tenzij GroenLinks als grootste partij politieke zelfmoord pleegt. In het coalitieakkoord staat: “Het investeringspakket Eelde wordt uitgevoerd conform afspraken, mits uitzicht blijft op het behalen van de doelstellingen van dat investeringspakket zonder overschrijding van de daartoe gereserveerde budgetten. Een tussentijdse evaluatie moet duidelijk maken of er nog potentie is voor een realisatie van robuuste hub verbindingen en substantiële toename van het aantal zakelijke reizigers”. Geld uit het routefonds ‘om het hoofd boven water te houden’ zit er dus niet in. Het wachten is dus op de evaluatie. VOLE is vol vertrouwen over de uitkomst van de evaluatie.
En ach ja… 3 miljoen euro belastinggeld over de balk smijten voor een nieuwe brandweerkazerne, als je weet dat de luchthaven binnen een half jaar moet sluiten of sterk wordt afgeschaald. Waarom ook niet?
En wederom schrijft het Dagblad alle onzin braaf op en niemand die zich afvraagt wat de ‘lesvluchten, kleine luchtvaart, drones en elektrisch vliegen’ opleveren. Enkele tonnen heeft VOLE berekend. En het kost 6 à 8 miljoen euro om de luchthaven open te houden.
Ondertussen hebben gedeputeerden Bijl (Drenthe) en Rijzebol (Groningen) de besluitvorming over de verkiezingen heen getild. Het fiasco nu onder ogen zien en daaruit de consequenties trekken zou te veel politieke schade opleveren.
GAE mag nog een half jaar ‘het hoofd boven water houden’. In dat half jaar wordt weer 3 à 4 miljoen euro belastinggeld opgebrand. Alleen maar om imagoschade voor PvdA (Bijl) en CDA (Rijzebol) te verzachten. Maar de imagoschade wordt natuurlijk alleen maar groter.
Groningen Airport Eelde vraagt
7 miljoen van aandeelhouders:
voor brandkazerne en om hoofd boven water te houden
Groningen Airport Eelde wil zeven miljoen euro van de aandeelhouders voor volgend jaar en 2022. Met het geld kan de luchthaven de nieuwe brandweerkazerne betalen en de liquiditeit van de luchthaven op peil houden.
De directie wil de miljoenen halen uit de 46 miljoen euro die de aandeelhouders in 2016 reserveerden voor Groningen Airport Eelde. Van dat bedrag is nog 25 miljoen over. Van 7 miljoen is ruim drie miljoen nodig voor het opknappen van de sterk verouderde brandweerkazerne op de luchthaven. Verder moeten er volgend jaar een nieuwe bluswagen aangeschaft worden voor 8 ton.
De luchthaven in Eelde lijdt dit jaar twee miljoen euro verlies en voor komend jaar is een tekort van 1,7 miljoen begroot. De liquiditeitspositie van Groningen Airport Eelde komt in 2021 in gevaar en om het hoofd boven water te kunnen vraagt de directie een overbruggingskrediet van ruim 3 miljoen euro voor de komende twee jaar. Dat geeft Eelde lucht om de nieuwe koers van de luchthaven uit te zetten.
Dekking uit gereserveerde geld
De 7 miljoen denkt de luchthavendirectie te dekken met onder meer de gereserveerde bijdrage van bijna 3 miljoen voor de geschrapte nieuwe passagiersterminal en het restant van 3 miljoen uit het routefonds voor het aantrekken van nieuwe vluchten.
De nieuwe koers die Eelde wil varen houdt in dat vakantie- en lijnvluchten welkom zijn, maar daarvoor wordt geen geld uit het routefonds meer neergeteld zoals voorheen. De focus ligt op lesvluchten, kleine luchtvaart, drones, elektrisch vliegen en uitwijkmogelijkheden voor militair vliegverkeer. Verder vervult de luchthaven een belangrijke functie voor het UMCG met het vervoer van transplantatie-organen en voor de traumaheli die op Eelde is gestationeerd.
Voor de nieuwe koers is behalve geld van de aandeelhouders ook een stevige Rijksbijdrage van 6 tot 8 miljoen euro per jaar nodig voor het onderhoud van de infrastructuur (landingsbaan en verlichting) en veiligheid op en rond het vliegveld. Maar minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur wil daar niet aan. Ze ziet luchthavens als zelfstandige ondernemingen die zelf hun broek moeten ophouden. Structurele bijdragen zijn wat haar betreft niet aan de orde.
Nog geen fiat voor brandweerkazerne
De aandeelhouders (provincies Groningen en Drenthe en gemeenten Assen en Tynaarlo en de stichting FB Oranjewoud) hebben de begroting 2021 met een tekort 1,7 miljoen vastgesteld, maar nog geen fiat gegeven voor de miljoeneninvestering in de brandweer van de luchthaven. Ze willen eerst de gesprekken met de minister afwachten over de Luchtvaartnota, waarin de toekomst van de luchtvaart in Nederland en die van Eelde staan beschreven.
Het gesprek tussen de aandeelhouders en Van Nieuwenhuizen stond afgelopen maandag gepland, maar is vanwege kabinetsoverleg over de strengere coronaregels uitgesteld tot januari. Ook de behandeling van de Luchtvaartnota woensdag in de Tweede Kamercommissie is verschoven naar volgend jaar.