Vandaag heeft de Raad van State de minister een gevoelige tik op de vinger gegeven: Taxiën en proefdraaien mogen niet meer buiten openingstijden van de luchthaven worden uitgevoerd bij starts en landingen. Dit geldt voor alle luchthavens.
De uitspraak houdt in dat alle bewegingen van vliegtuigen die verband houden met starts en landingen, vallen onder het gebruik van de luchthaven. Dat gebruik wordt beperkt door de openingstijden van de luchthaven. Dat betekent voor luchthaven Eelde dat het taxiën en proefdraaien (in de uitspraak ‘engine-runup’ genoemd) voorafgaand aan het opstijgen op weekdagen voor 6.30 uur niet zijn toegestaan. Ook het taxiën na de landing dient plaats te vinden binnen de openingstijden. Een toestel moet dus ruim op tijd landen om het taxiën voor sluitingstijd te beëindigen.
De Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) had deze zaak bij de Raad van State aangespannen in een hoger beroep tegen de uitspraak van de rechtbank van 8 januari.
In mei 2018 overtrad luchthaven Eelde meerdere malen de sluitingstijden. GAE gaf aan Nordica toestemming voor taxiën en proefdraaien voor 6.30 uur, ook werd toestemming gegeven voor het vertrek van en voetbalvlucht na 23.00 uur en werd toestemming gegeven voor een binnenkomende vlucht na 23.00 uur.
VOLE deed aangifte van deze overtredingen door GAE bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) van het ministerie I&W. In eerste instantie probeerde ILT de overtredingen onder het kleed te vegen. Na het rekken van de bezwaarprocedure gaf ILT de vereniging van omwonenden gelijk bij één overtreding. Pas nadat VOLE de zaak liet voorkomen bij de rechter werd ook een tweede overtreding toegegeven. De rechter was het eens met ILT dat taxiën en proefdraaien voor 6.30 uur zou zijn toegestaan omdat dat niet zou horen bij het gebruik van de luchthaven (uitspraak 8 januari 2020).
Dat was voor VOLE onbegrijpelijk en onacceptabel. De Raad van State geeft VOLE nu gelijk en geeft de minister en haar Inspectie Leefomgeving een gevoelige tik op de vingers.
VOLE komt op voor de nachtrust van de omwonenden en kon de redenering van ILT en de rechtbank niet volgen dat taxiën en proefdraaien voor 6.30 uur wel zou mogen. Omwonenden werden voor half zeven uit hun slaap gewekt door het zeer lawaaiige taxiën en proefdraaien door de toestellen van Nordica. Dit gebeurde van begin 2018 totdat Nordica stopte met de vluchten eind 2018. Bij elkaar werd volgens VOLE zo’n tweehonderd keer de wet overtreden.
De luchthaven is gesloten van elf uur ’s avonds tot half zeven in de ochtend. Omwonenden hebben recht op hun nachtrust. Verstoring van de nachtrust is slecht voor de gezondheid. Daarom tekende VOLE hoger beroep aan bij de Raad van State.
Deze uitspraak is ook belangrijk voor alle andere luchthavens, omdat nu vaststaat dat het zeer lawaaiige taxiën en proefdraaien hoort bij de vluchtuitvoering en verboden is tijdens de sluitingstijden.
De volledige tekst van de uitspraak vindt u hier