Nieuwe bestemmingen Airport Eelde moeten daling aantal passagiers verzachten
EELDE – Het zomerseizoen vanaf Groningen Airport Eelde is rond. De vluchten zoals die er nu zijn blijven. Wel komen er nieuwe bij, zoals die naar Bodrum en Lanzarote.
Maar er zijn toch minder vluchten?
Dat klopt. RyanAir stopt begin november met hun lijndiensten naar Mallorca en Girona (Barcelona). Daar tegenover staat dat er bestemmingen bij komen als Lanzarote en het Poolse Gdansk. Londen is in de winter ook nog een bestemming.
Wat betekent dit voor het aantal passagiers?
Groningen Airport Eelde hoopt dat de nieuwe bestemmingen er voor zorgen dat de daling van het aantal passagiers door het vertrek van RyanAir wordt verzacht. De gemiddelde bezetting van de vluchten naar Londen is ongeveer 54 procent. FlyBe is daar tevreden mee. Corendon heeft in de herfstvakantie een extra rechtstreekse vlucht ingezet naar Antalya om aan de vraag te kunnen voldoen.
Vluchten van Transavia en ArkeFly naar vakantiebestemmingen blijven zoals ze zijn. De vlucht naar Lanzarote komt er bij. Net als die van Corendon naar Bodrum. Ook Londen en Gdansk blijven in de zomer. Op die manier hopen ze meer passagiers te krijgen.
Effect verlengde start- en landingsbaan
Dat is wisselend. De komst van nieuwe vliegmaatschappijen valt tegen. Touroperators spelen meer in op de vraag en voeren vluchten zelfs rechtstreeks uit. Corendon liet een extra vlucht vertrekken naar Antalya. Transavia vliegt vanaf nu zonder tussenstop naar Las Palmas. En ook WizzAir heeft de lange baan nodig om naar Polen te vliegen.Maar vooralsnog lijkt het er niet op dat er meer lijndiensten komen en is het effect niet echt groot.
Komt er nu helemaal niets meer bij?
Als het aan de directie van de luchthaven ligt wel. Er zijn op dit moment gesprekken met Danish Air Transport over een dagelijkse lijndienst met Kopenhagen als overstap naar bestemmingen in de rest van de wereld. Voor wat betreft de vakantiebestemmingen verwacht het vliegveld geen verschuivingen meer.
Commentaar VOLE
Het is niet makkelijk voor GAE om onder de huidige omstandigheden een positief verhaal te houden. Wat we nu zien staat in schril contrast met het overambitieuze business plan "Werelden verbinden". Maar Monique Clarisse doet haar best.
- “De daling van het aantal passagiers door het vertrek van RyanAir wordt verzacht”. GAE heeft zich er kennelijk bij neergelegd dat 2015 ook weer een daling van het aantal passagiers zal laten zien, zoals in 2013 en 2014.
- “De bezetting van de vluchten naar Londen is ongeveer 54%. FlyBe is daar tevreden mee”. Dit jaar haalt Flybe gemiddeld een bezetting van 69,5% voor al haar operaties. Eelde haalt dat gemiddelde dus duidelijk omlaag. Daarmee missen ze 2 à 3 ton aan inkomsten uit tickets over een heel jaar. De tevredenheid zal samenhangen met de bijdrage uit het ‘route development fund’ waarmee dit verlies wordt goed gemaakt.
- “WizzAir heeft de lange baan nodig om naar Polen te vliegen”. Gdansk is 1000 km van Eelde. Ryanair vloog zonder baanverlenging direct naar Milaan (1000 km) en naar Barcelona (1500km) met volle toestellen. Het bekende verhaal dus
- "Transavia vliegt vanaf nu zonder tussenstop naar Las Palmas". In de winterdienstregeling staat dat nog steeds tussenlandingen op Eindhoven worden gemaakt voor de Canarische eilanden. Ze kunnen wel zonder tussenlanding maar doen het niet omdat de toestellen op Eelde niet vol komen.
- “Het zomerseizoen vanaf Groningen Airport Eelde is rond. De vluchten zoals die er nu zijn blijven”. Bij Transavia kun je voor volgend jaar vanaf Eelde alleen een ticket Palma de Mallorca boeken. Bij de andere bestemmingen staat “geen vluchten beschikbaar”. Dit in tegenstelling tot Eindhoven. Daar zijn de meeste bestemmingen al wel te boeken. Transavia heeft de zomerdienstregeling voor Eelde dus nog niet rond.
Inmiddels is GAE directeur Van de Kreeke bij slecht nieuws net zo onzichtbaar als Eurlings bij de KLM.
Klik hier om het interview met Monique Clarisse van GAE te beluisteren