Luchtvaart blijft meer broeikasgas uitstoten
Amsterdam Ondanks zuiniger motoren en beter gevulde vliegtuigen blijft het vliegverkeer meer broeikasgas COâ‚‚ uitstoten. Het doel van de luchtvaartsector om die groei over zes jaar te stoppen, lijkt daardoor onhaalbaar. Net als de afgelopen jaren groeide de COâ‚‚-uitstoot van vliegtuigen in 2012 met 3 procent.
Dat blijkt uit de jaarlijkse index van de Duitse organisatie Atmosfair, die gespecialiseerd is in de volledige compensatie van vliegtuigreizen in duurzame energieprojecten. Volgens de cijfers wordt de verbeterde efficiency van de luchtvaart tenietgedaan door de groei van het aantal vluchten.
Gemiddeld werd in 2012 wereldwijd per passagier per kilometer 1,3 percent minder COâ‚‚ uitgestoten. De absolute groei was echter 4,8 procent, waardoor een reële stijging overbleef van 3,5 procent. De berekening is gebaseerd op 92 procent van het mondiale vliegverkeer.
Voor de luchtvaart gelden geen verplichte emissiereducties. Een EU-plan voor het belasten van vliegtuiguitstoot strandde vorig jaar omdat landen buiten Europa weigerden mee te doen. De sector heeft zelf beloofd de groei over zes jaar te stoppen.
Vanaf 2020 mag de luchtvaart alleen nog ‘COâ‚‚-neutraal’ groeien, stelt brancheorganisatie IATA. Daarna moet de uitstoot met ruim 50 procent naar beneden. Met de jaarlijkse groei van rond de drie procent wordt dat echter een papieren belofte, denkt Atmosfair-directeur Dietrich Bockhagen. ‘Landen moeten hun insopanningen verdubbelen.’
Het directe aandeel van de luchtvaart in de COâ‚‚-uitstoot is ruim 2 procent. Maar omdat de verbranding van kerosine hoog in de atmosfeer extra aantikt, is het aandeel in het broeikaseffect minstens 4 procent. Dit komt op het conto van een relatief klein deel van de wereldbevolking: slechts 5 procent heeft ooit in een vliegtuig gezeten.
Commentaar VOLE:
Eelde bovendien de meest vervuilende luchthaven van Nederland
Omdat er te weinig passagiers vanuit Eelde vliegen, maken de chartermaatschappijen om de toestellen toch vol te krijgen meestal een tussenstop op Eindhoven, Rotterdam of Maastricht. Dat kost ca. 2000 liter kerosine extra per vlucht. In de winter worden er 4 tussenstops per week gemaakt en in de zomer 15 per week. Dat komt neer op ca. 500 tussenstops per jaar. Dat wil zeggen een extra brandstofverbruik van 1.000.000 liter kerosine per jaar voor de passagiers van Eelde. Daarmee is Eelde de meest vervuilende luchthaven van Nederland.