Interview van RTV Drenthe met adjunct-directeur Chiel Stutterheim van Groningen Airport Eelde 29-04-2013.
Vliegveld Eelde heeft nog geen nieuwe bestemmingen weten binnen te halen voor dit eerste seizoen met een verlengde start- en landingsbaan. De verlengde baan is vorige week geopend. De verwachting was dat dit direct al tot extra vliegverkeer zou leiden. Volgens de directeur van het vliegveld zijn er de afgelopen maanden wel uitvoerig contacten over geweest, maar die hebben nog geen resultaat opgeleverd. De directie gaat er vanuit dat de gewenste uitbreiding van het aanbod de komende jaren er wel komt.Nieuwe bestemmingen die zijn er nog niet, althans niet deze zomer. We hebben natuurlijk vorig jaar nog de uitbreiding gehad van Ryanair, dat heeft dit seizoen nog geen vervolg gehad, maar eh daar gaan we het komend jaar hard aan werken.
RTV: Toch zou je kunnen denken, een jaar geleden werd die baanverlenging bekend, dat zou nu ongeveer rond moeten zijn, want die verlengde baan ligt er nu.
Chiel Stutterheim: Ja maar het gaat niet zo dat je van de ene dag op de andere nieuwe verbindingen aan je kan binden, dat is echt een kwestie van lange adem. Je moet begrijpen dat Airlines en luchtvaartmaatschappijen hebben een hele hoop toestellen die ze op allerlei bestemmingen in moeten zetten en dan moet dan Groningen ingepast kunnen worden. En ze moeten natuurlijk ook door ons eh ja meegenomen worden in de kansen en eh nou dat is echt een lang traject, dat gaat niet van de een op de andere dag.
RTV: Toch zijn de nieuwe bestemmingen, de vakantievluchten, zijn toch wel van heel groot belang lijkt mij voor Groningen Airport Eelde en ja voor het benutten van die verlengde baan.
S: Ja dat klopt voor Groningen Airport Eelde, we willen graag groeien, we willen natuurlijk meer eh voor de Noordelijke regio betekenen. Daar gaat de verlengde baan ons ook bij helpen. En dat is echt van belang en daar gaan we ook hard aan werken. RTV: De bedoeling was ook dat er gevlogen zou worden op grote luchthavens, de zogenoemde hub noem je dat dan, dat je vanaf die luchthavens kan doorvliegen, dus met andere woorden dat je vanaf Eelde bijvoorbeeld in New York terecht kunt komen. Dat komt er nog niet van.S: Dat is een fase waaraan we nu gaan werken. We hebben eigenlijk uitgesproken dat we nu de komende tijd naar hub verbindingen toe willen. We willen dus Noord Nederland verbinden met de rest van de wereld. Voor een hub bestemming bijvoorbeeld Frankfurt, Londen of Amsterdam, nou daar heb je niet echt de verlengde baan voor nodig, maar we staan nu wel veel beter op de kaart, en dat maakt ook dat soort onderhandelingen wel eenvoudiger.
RTV: Hoe dicht is het bij dat er weer op Londen wordt gevlogen?
S: Nou dat kan ik niet zeggen, eh dat is nog moeilijker dan een vakantiebestemming. We werken er aan, er zijn gesprekken die gaande zijn. Ik ga me niet wagen aan een voorspelling of dat volgend jaar is of over twee jaar. Het is echt een kwestie van contacten, routeconferenties volgen, uitleggen wat de mogelijkheden zijn, eh moeizame onderhandelingen. Maar we zijn optimistisch dat het gaat lukken.
Om dit verhaal te beluisteren klik op deze link:
Commentaar VOLE: Treurig Verhaal van de Adjunctdirecteur.
Je gaat toch niet eerst 30 miljoen euro belastinggeld uitgeven en daarna pas kijken of je het mogelijk kunt gebruiken!