Maastricht Aachen Airport wankelt

Maastricht Aachen Airport wankelt



Maastricht Aachen Airport (MAA) dreigt
zonder hulp van onder meer provincie en Rijk het komende jaar ten onder te
gaan. De luchthaven kampt met groot geldgebrek.



 


Door Rob Cox en Theo Sniekers


Bij
de provincie "rinkelen alle alarmbellen”, verklaart gedeputeerde Twan Beurskens
(Economische Zaken, VVD). De provincie is onder voorwaarden bereid MAA te hulp
te schieten met naar verluidt 1 miljoen euro uit een pot die eigenlijk bedoeld
is voor investeringen op de luchthaven. De Nederlandse staat weigert echter bij
te dragen, zegt luchthaven-directeur Jan Tindemans. Hij zegt dat er voor de
zomer een oplossing moet zijn.


De
problemen blijken uit het recent verschenen jaarverslag 2011- 2012. Het
vrachtvervoer is door de economische crisis met 25 procent ingezakt. Daardoor
kampt MAA met liquiditeitsproblemen. Er wordt gewerkt aan een structurele
oplossing daarvoor. Die moet er voorjaar 2014 liggen. Om het tot die tijd te
redden, heeft het bedrijf ook de aandeelhouders om financiële hulp gevraagd.
"Maar zij hebben door de crisis geen geld”, zegt Tindemans.


Hij
gaat ervan uit dat MAA overleeft, ook al hebben aandeelhouders en het Rijk
‘neen’ gezegd tegen noodhulp. "Ik acht het ondenkbaar dat we er niet
uitkomen, gezien het belang van de luchthaven voor de regio.”


Ook
op het provinciehuis wordt koortsachtig gestudeerd op een structurele oplossing
voor de problemen en de mogelijke eigen bijdrage daaraan. Een hernieuwd
aandeelhouderschap van de provincie ziet Beurskens niet zitten. Hij wijst op
het grote economische belang van de luchthaven voor Limburg, maar ook voor
evenementen als de Tefaf en Maastricht Culturele Hoofdstad. Met een
faillissement zouden alleen al op de luchthaven zelf 600 volle banen verloren
gaan.


Volgens
bronnen heeft MAA gedreigd de stekker eruit te trekken als de provincie niet
aan het jaarlijkse exploitatietekort van één tot drie miljoen euro gaat
bijdragen. Beurskens: "Dat is mij niet gezegd.” 




Commentaar VOLE




Een interessante ontwikkeling. Ook vanwege de parallel met
luchthaven Eelde:
 

  1. “MAA heeft gedreigd de stekker eruit te trekken als de provincie niet aan
    het jaarlijkse exploitatietekort van één tot drie miljoen euro gaat bijdragen.”
    Maar zou MAA niet weten dat staatssteun
    voor exploitatie uitdrukkelijk verboden is volgens het EU mededingingsbeleid?
    VOLE is benieuwd welke draai hieraan gegeven wordt en wat de Europese
    Commissie hiervan vervolgens zal vinden.
  2. In 2012 heeft Maastricht Airport  305.439 passagiers en 52.562 ton vracht verwerkt. Ondanks dit
    vervoersvolume is een luchthaven kennelijk niet rendabel. De luchthaven Eelde
    verwerkte in het zelfde jaar 180.812 passagiers en 0 ton vracht. Voor 2013 voorspelt Eelde een nog lager aantal passagiers. Dit geeft natuurlijk te denken over de
    exploitatieresultaten van GAE en onderstreept de vraag hoelang GAE het nog vol kan houden.