Persbericht VOLE: Groningen Airport Eelde terug bij aantal passagiers van 1998

Persbericht VOLE 3-5-2012

 

Groningen Airport Eelde terug bij aantal passagiers van 1998

 

Vandaag heeft het CBS de vervoerscijfers van de regionale luchthavens gepubliceerd.  Luchthaven Eelde verwerkte in 2011 114.327 passagiers. Daarmee is het vliegveld weer terug op het niveau van 13 jaar geleden toen ook 114.000 passagiers werden geteld.

Aantal passagiers luchthaven Eelde 2011.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In 2008 is het record gebroken met 149.000 passagiers. Sindsdien is het vervoer op Eelde dus gekelderd met 35.000 of wel 24%. Deze daling is het gevolg van de structurele terugloop van het chartervervoer. GAE gaat in haar businessplan nog uit van een stijging van 66% van het chartervervoer van 129.000 naar 214.000.

Te verwachten valt dat het chartervervoer verder zal afnemen, mede door verdringing door de nieuwe lijndiensten. Daar tegenover staat dat in 2012 lijnen worden geopend op Barcelona (Vueling) en Milaan Marseille en Mallorca (Ryanair). Bij een redelijk bezetting van 80% zal het vervoer hierdoor in 2012 kunnen toenemen met ± 67.000. Rekening houdend met een gelijkblijvende afname van de chartermarkt met 8% zal het totaal per saldo kunnen uitkomen op ± 171.000.

De ´dagelijkse´ vluchten op Aberdeen zijn beperkt tot driemaal per week. BMI die deze vluchten uitvoert wordt opgeheven. Waarschijnlijk komt daarmee ook een einde aan de vluchten op Aberdeen. Transavia vliegt het volgend seizoen driemaal per week naar Innsbruck. Of de vlucht naar Salzburg wordt gehandhaafd is de vraag, gezien de lage bezettingsgraad. Dat Transavia, Ryanair en Vueling dit jaar naar Europese steden vliegen, bewijst dat baanverlenging hiervoor niet nodig is. De tussenlandingen die Transavia maakt op de chartervluchten zullen ook na baanverlenging nodig blijven om -in een krimpende chartermarkt- de toestellen vol te krijgen. Ook hiervoor is de baanverlenging niet nodig.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek hanteert de officiële internationaal afgesproken telmethode. Hierbij worden passagiersbewegingen geteld door vertrekkende, aankomende en transitpassagiers bij elkaar op te tellen. Dit garandeert dat de cijfers van verschillende luchthavens onderling vergelijkbaar zijn. Groningen Airport Eelde echter, hanteert al jaren haar ´eigen telmethode´. Hierbij worden de transit passagiers om niet verklaarde redenen dubbel geteld. De cijfers die Eelde publiceert geven daardoor een onbetrouwbaar beeld van de werkelijke bedrijfsomvang en van de ontwikkelingen.

De verliesafdekking door de regionale overheden van € 1 miljoen per jaar loopt dit jaar af. Met spanning wordt uitgekeken een nieuw businessplan, vooral naar de onderbouwing daarvan.