Raad Stad gaat akkoord met investering
in Eelde
De gemeenteraad van Groningen heeft woensdag ingestemd met het investeringsvoorstel voor Groningen Airport Eelde.
Alleen collegepartij GroenLinks en oppositiepartijen SP, 100 procent Groningen en Partij voor de Dieren stemden tegen.
‘Sprookjes’
Glimina Chakor van GroenLinks vindt het onvoorstelbaar dat er een meerderheid is voor een financiele injectie voor Eelde. ‘GroenLinks is de enige partij die realistisch is en die niet in sprookjes gelooft. Het is me totaal onduidelijk waarom deze investering ineens het wondermiddel is.’
Meerdere voorwaarden
De instemmers stellen wel voorwaarden aan de investering. Cruciaal is dat ook het bedrijfsleven investeert. Tweede voorwaarde is dat bekeken wordt of de kosten voor veiligheid op het vliegveld voor rekening van de overheden kunnen komen, zoals bijvoorbeeld voor de brandweer. Zonder die kosten zou het makkelijker zijn Eelde rendabel te krijgen. Laatste voorwaarde is dat er ook wordt geïnvesteerd in duurzaamheid en groen.
De gemeente Groningen moet de komende maanden met deze voorwaarden aan de slag. Wethouder Joost van Keulen beseft dan ook dat het een ‘belangrijke tussenstop is in een proces dat nog lang niet is afgerond. Maar ik heb er wel vertrouwen in.’
Bedrag nog onduidelijk
Over een maand over vijf besluit de raad over een concreet voorstel om te investeren in Eelde. Dan is ook duidelijk om welk bedrag het precies gaat. Als het bedrijfsleven tegen die tijd nog niet over de brug is gekomen, is het nog maar de vraag of de raad Eelde echt steunt.
Commentaar VOLE
D66 heeft in de gemeenteraden en Provinciale Staten van Drenthe en Groningen de “harde voorwaarde gesteld dat het bedrijfsleven een stevige en gegarandeerde bijdrage” levert. Het bedrijfsleven vindt immers dat de luchthaven essentieel is voor de bereikbaarheid en het vestigingsklimaat van bedrijven. Als dat zo is moet je ook bereid zijn mee te betalen. Ook de PvdA stelt deze voorwaarde.
Raadslid Woldhuis van 100% Groningen betoogde dat geen blanco cheque voor 10 jaar moet worden gegeven: “Als na een aantal jaren blijkt dat de verwachtingen niet waargemaakt worden moeten aandeelhouders er mee kunnen stoppen”. Zij wees op de onzekerheden zoals bijvoorbeeld het effect van de opening van Lelystad.
D66 woordvoeder Luhoff vindt dit een ‘raar signaal’ omdat een bijdrage van het bedrijfsleven moeilijker valt af te dwingen als de aandeelhouders de optie openhouden om er na een aantal jaren mee te stoppen.
In de gesprekken die de aandeelhouders nu met het bedrijfsleven gaan voeren gaat het over het ‘scenario investeren voor 10 jaar’. We mogen er dus van uitgaan dat als het bedrijfsleven al bereid is bij te dragen, het zich ook voor een periode van 10 jaar vastlegt zoals van de aandeelhouders ook wordt verlangd.
VOLE acht deze kans miniem. Nergens weet men beter wat de economische betekenis van het vliegveld is dan bij de bedrijven. Men weet hoeveel klanten en medewerkers via Eelde vliegen. De vakantievluchten en de lijn naar Southend zijn van geen enkele betekenis. De lijn naar Kopenhagen moet zich nog bewijzen. Na drie maanden zitten er gemiddeld niet meer dan 15 reizigers in het toestel. Ondanks alle warme pleidooien ziet VOLE niet zo snel een “stevige en gegarandeerde bijdrage van het bedrijfsleven”.
Als D66 en PvdA vasthouden aan deze voorwaarde is de kans groot dat dat de financiering van het investeringsvoorstel niet rond komt. De discussie begint dan opnieuw. Als het bedrijfsleven er niets in ziet, waarom zou de belastingbetaler dan wel moeten opdraaien voor de kosten om de luchthaven open te houden?
Hoe langer deze discussie duurt hoe duidelijker het wordt dat de lijnen naar Southend en Kopenhagen niet levensvatbaar zijn en dat het vakantieververvoer verder afneemt.
Dat is de reden waarom de lobby achter het vliegveld zoveel haast maakt.