Raad van State: vliegveld Lelystad mag groter worden
Vliegveld Lelystad mag worden uitgebreid tot dependance van Schiphol. Volgens de Raad van State lopen vogels geen gevaar.
AMSTERDAM Het vliegveld van Lelystad mag worden uitgebreid. De start- en landingsbaan mag worden verlengd en verbreed en er mag een nieuwe passagiersterminal worden gebouwd.
Dat heeft de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State woensdag besloten. Tegen de uitspraak is geen hoger beroep mogelijk.
De Vogelbescherming en twee boeren hadden bezwaar gemaakt tegen het bestemmingsplan van de gemeente Lelystad. Het bestemmingsplan maakt het mogelijk de start- en landingsbaan te verlengen van 1.250 naar 2.700 meter en te verbreden van 30 naar 45 meter. Hiermee wordt de luchthaven geschikt gemaakt voor zwaardere vliegtuigen, zoals de Boeing 737 en de Airbus A320.
De Vogelbescherming vreest schadelijke gevolgen voor natuurgebieden in Flevoland, met name de Oostvaardersplassen.
Volgens de Raad van State heeft de gemeenteraad van Lelystad echter voldoende garantie gekregen dat de ‘natuurlijke kenmerken’ van de omliggende natuurgebieden niet zullen worden aangetast door uitbreiding van de luchthaven. Uit onderzoek zou blijken dat de ‘instandhoudingsdoelen’ voor de bruine en blauwe kiekendief in de Oostvaardersplassen niet in gevaar komen. Volgens de Vogelbescherming zijn de onderzoeken echter „ondermaats ”.
Lelystad Airport, eigendom van de Schiphol Groep, wordt uitgebreid om internationale vluchten te kunnen afhandelen. Vanaf april 2019 moet Lelystad een deel van de vakantievluchten van Schiphol overnemen. Er waren 2.000 vluchten gepland voor het eerste jaar, mogelijk worden dat er 4.000. Dat aantal is hoe dan ook bescheiden: Schiphol had in 2016 479.000 starts en landingen.
Het nieuwe vliegveld gaat een jaar later open dan gepland. In november liet staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu, PvdA) aan de Tweede Kamer weten dat Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) vertraging heeft opgelopen bij het uitwerken van vliegroutes van en naar Lelystad Airport. Tot ongenoegen van Dijksma, de Kamer en Schiphol heeft LVNL een jaar extra nodig.
LVNL-directeur Michiel van Dorst meldde maandag in Het Financieele Dagblad de oorzaak van de vertraging. De luchtverkeersleiders dreigden een kwart van hun salaris in te moeten leveren. Van Dorst: „Hierdoor was er niet de motivatie om aan dit plan te werken.” Luchtverkeersleiders verdienen maximaal 238.000 euro per jaar, ruim boven de wettelijke norm van 181.000 euro.
Snelle opening van Lelystad Airport is nodig omdat Schiphol sneller groeit dan verwacht. Hierdoor wordt de met omwonenden afgesproken limiet van 500.000 vliegbewegingen (starts en landingen) tot en met 2020 waarschijnlijk al in 2017 bereikt. Luchtvaartmaatschappijen dringen aan op een politieke oplossing.
Schiphol is naar aantal passagiers nu de derde luchthaven van Europa, na Londen Heathrow en Parijs Charles de Gaulle. In 2015 waren Frankfurt en Istanbul nog groter dan Schiphol. Van de top 5 groeide alleen Schiphol sterk, met ruim 9 procent naar 63,6 miljoen passagiers.