Record aan klachten over lesvluchten op Groningen Airport Eelde Eelde

Record aan klachten over lesvluchten op Groningen Airport Eelde Eelde: één bedrijf verantwoordelijk voor alle extra klachten

De lesvluchten vanaf Groningen Airport Eelde leiden tot een grote toename van klachten. Bij het meldingenloket vliegverkeer kwamen dit jaar ruim 2000 meldingen binnen. Een record.

Bij dit aantal moet gelijk een kanttekening worden geplaatst. Vaak zijn veel meldingen aan één klager toe te schrijven. Zo klaagde een inwoner uit Bunne (totaal 531 meldingen) alleen al in maart liefst 211 keer over geluidshinder van vliegtuigen. Dat is gemiddeld bijna zeven keer per dag. Twee andere veelklagers trokken deze maand 81 en 47 keer aan de bel.

Het aantal klachten dat bij het meldingenloket vliegverkeer Groningen Airport Eelde binnenkomt is veel meer dan voorgaande jaren. Ter vergelijking, het totaal aantal meldingen over geluidsoverlast lag vorig jaar op 2325, dat aantal is dit jaar na nog geen vijf maanden al bijna bereikt. In 2019 waren er 581 meldingen en in 2018 in totaal 950.

Na fusie Martinair-vliegschool veel klachten
Oorzaak van de forse stijging is het toegenomen aantal lesvluchten van de KLM Flight Academy op Eelde. Sinds de fusie met de Martinair-vliegschool uit Lelystad vorig jaar wordt met vijftien lestoestellen gevlogen vanaf de noordelijke luchthaven. Nagenoeg het complete vliegprogramma wordt vanaf Eelde gedraaid, nadat de vliegschool stopte met het eenmotorige praktijkdeel in de VS.

Daarbij komt dat de vanwege coronamaatregelen gestopte vlieglessen in maart weer zijn opgepakt en er sindsdien een inhaalslag wordt gemaakt, waarbij studenten ook vaker in de avonduren vliegen. In de maand maart waren er ruim 5100 lesvluchten op Eelde, tegenover 1500 een jaar eerder.

Circuitvliegen
Omwonenden klagen met name over het circuitvliegen, waarbij rondjes nabij de luchthaven worden gevlogen en starts en landingen worden geoefend. De meeste klachten komen behalve uit Bunne ook uit Yde (104 in maart) en Donderen (55), allemaal dorpen die nabij de luchthaven liggen.

De KLM Flight Academy gaf voor de herstart van de praktijkvluchten aan haar best te doen de geluidshinder zo veel mogelijk te beperken door niet boven dorpen als Eelde/Paterswolde, Haren, Donderen, Vries, Yde en Glimmen te vliegen. Maar doordat het oefenen van starts en landingen een verplicht onderdeel van de training is, zou er toch enige hinder ontstaan.

Wij mogen vliegroutes niet veranderen
Mark Gerritsen, hoofd opleidingen van de KLM-vliegschool, heeft de laatste cijfers van het meldingenloket ook gezien. ,,We kunnen de vliegroutes niet veranderen. Daar gaan wij niet over, maar het ministerie. Wat we wel proberen te doen is bij starts en landingen nog verder om de dorpen als Yde en Eelde heen te draaien. Daarover hebben we contact met de luchtverkeersleiding. Er is één belangrijke voorwaarde: het moet wel veilig zijn.”

Gerritsen bagatelliseert de tientallen klachten van enkele melders niet. ,,Het is wel veel, maar als mensen zo vaak meldingen van geluidsoverlast doen, hebben ze er wel last van.”