RESULTATEN GAE IN 2017
Wel een beetje laat, maar dan toch zijn de vervoerscijfers van GAE over het jaar 2017 bij het CBS verschenen. Voor een vergelijking met vorige jaren is het meest geschikte jaar 2015. 2016 was een uiterst slecht jaar door het wegvallen van verschillende bestemmingen en daarom niet geschikt voor vergelijkingen. Daarom kiezen we 2015 dat het tot dan toe beste resultaat liet zien.
Het totale passagiersaantal voor GAE steeg van 181.00 naar 202.000 in 2017 een stijging met 21.000 passagiers ca. +11,5% in twee jaar.
De groei zat in de lijndiensten die met 27.000 passagiers toenamen ca. 48%. De charters daalden met 7.000 passagiers, ca. -5% in twee jaar.
De groei bij de lijndiensten komt voornamelijk voor rekening van de nieuwe lijn naar Kopenhagen met ruim 1.000 vliegbewegingen extra.
Bekijken we het totaal van de lijndiensten met 83.000 passagiers en 165.000 stoelen dan komen we op een gemiddelde bezetting van 50%. Bedenken we dat Gdansk een bezetting had van rond de 80% dan is duidelijk dan Londen en Kopenhagen samen nog ruim onder de 50% staan.
Wat de charters betreft, waar we een daling van 5% zien, komt de bezetting van de toestellen in 2017 uit op ca. 72%. Desondanks maken 13 vluchten van de 17 per week nog een tussenlanding. Dat is een dure grap vanwege extra landingsrechten, brandstof en tijdverlies, en toch heeft men het er voor over om de bezetting van 72% verder op te krikken. Men kan zich afvragen of in een tijd waar het milieu onder steeds grotere druk staat dit nog wel verantwoord is. Low cost, maar ook Transavia en KLM zitten gemiddeld rond de 90%. Hoe beter de bezettingsgraad hoe lager de belasting van het milieu per passagier.
Voor 2018 verandert er veel met de lijndiensten. Gdansk, wat een van de best lopende lijnen was, stopt eind maart. Daartegenover start Nordica met drie nieuwe bestemmingen, München, Brussel met ruim 1100 vliegbewegingen en Nice met ca. 30.
De aantallen passagiers op lijndiensten zullen ongetwijfeld toenemen met naar schatting 40.000 passagiers vanwege de nieuwe lijnen. Gdansk zal een gat slaan van ca. 20.000 passagiers. Per saldo kan GAE in 2018 nog met ca. 20.000 passagiers omhoog gaan als de charters zich op het niveau van 2017 handhaven. Over het geheel genomen een groei van 10%.
Dit zijn niet speciaal cijfers om over te juichen als we bedenken dat het om de bezetting van de toestellen gaat, en die is voor de lijndiensten zwak. De groei wordt mogelijk gemaakt door ruimhartige steun van de aandeelhouders met 4,5 mln per jaar dat voor een deel naar de Airlines zal gaan om te helpen bij de financiering van de aanloopkosten.
Al met al blijft het beeld van GAE als luchthaven voor het Noorden nog steeds een zwak verhaal dat in stand wordt gehouden met heel veel subsidie en mooie verhalen. Het zou al heel wat zijn als GAE stopt met het opkrikken van de cijfers met ca. 25.000 vanwege de passagiers die uit Eindhoven en Rotterdam noodgedwongen meevliegen naar Eelde vanwege de tussenlandingen. Dat heeft niets te maken met passagiers uit het noorden maar alles met zwak bezette vliegtuigen. Het draagt alleen maar bij aan een negatieve beeldvorming over GAE, dat knoeit met de cijfers om een positiever beeld neer te zetten. Vergeet niet dat in de plannen van GAE we dit jaar al op 300.000 passagiers zouden moeten zitten (toekomstvisie van GAE, in "Werelden Verbinden”). En een eerder business plan uit 2008 op basis waarvan besloten werd tot de baanverlenging voorspelde voor dit jaar een aantal van 490.000 passagiers. Het zijn deze eeuwig optimistische voorspellingen die nooit uitkomen, die op den duur het vertrouwen in GAE de das om doen.
Philippe Boucher