Te veel geluid zit vliegveld in de weg

Te veel geluid zit vliegveld in de wegACHTERGROND
VLIEGVELD EELDE

Vliegveld Eelde dreigt wettelijke geluidsnorm te
overschrijden

Wat is er nu precies aan de hand?
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat bepaalt hoeveel geluid de Nederlandse vliegvelden mogen produceren. Dit wordt vastgelegd in een wettelijke geluidsnorm. De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW), die controleert of de vliegvelden de norm niet overschrijden, stelde onlangs vast dat het vliegveld Eelde vanaf april tot nu wel erg veel vluchten heeft toegestaan. De norm is op dit moment nog niet overschreden, maar als het vliegveld in hetzelfde tempo doorgaat dan gebeurt dat wel. Minister Camiel Eurlings eist daarom dat het vliegveld binnen een maand met een oplossing komt.
Het zijn toch vooral die lesvliegtuigjes van KLM Flight Academy die de herrie maken? Waarom verbiedt Eelde die niet gewoon?
Zo simpel is het niet. Het is vooral de Beechcraft Baron, een tweemotorig lestoestel van de KLM Flight Academy, die voor een groot deel van de geluidsoverlast zorgt. De Diamond DA42 Twin Star van de Dutch Flight Academy is een stuk stiller. Hiermee wordt echter bij de berekening van de geluidsnorm geen rekening gehouden. “De kleinere toestellen tellen allemaal even zwaar”, zegt directeur Jos Hillen van Groningen Airport Eelde. Hillen hoopt dat de overheid in de toekomst, als de baanverlenging eenmaal een feit is, met een nieuw luchhavenbesluit komt waarin wel onderscheid wordt gemaakt tussen de verschillende typen vliegtuigen.

Wat doet het Rijk als het vliegveld de geluidsnorm overschrijdt?
Dat is vooraf moeilijk te zeggen. Een woordvoerder van het ministerie geeft aan dat er verschillende sancties zijn en dat de zwaarte van de maatregel afhangt van de ernst van de overschrijding. Volgens Hillen kan het Rijk besluiten om de macht zelf in handen te nemen. “Als we echt te veel vliegen, kan de IVW bijvoorbeeld eisen dat we al om 15.00 uur stoppen met vliegen. Dan neemt zij het van ons over.” Zover is het echter nog niet, en als het aan Hillen ligt komt het ook niet zover. “Vorig jaar in maart moesten we halsoverkop besluiten om gedurende korte tijd veel minder te vliegen. Daar hebben we van geleerd en dat gebeurt ons nu niet opnieuw.”

En wat gebeurt er nu?
De directie van het vliegveld heeft al een aantal maatregelen genomen. Zo zijn vliegscholen die niet op Eelde zijn gevestigd na 17.00 uur ’s avonds al niet meer welkom. Met de drie vliegscholen in Eelde vindt momenteel overleg plaats over hoe kan worden voorkomen dat de geluidsnorm daadwerkelijk wordt overschreden. Volgens Hillen zijn de drie scholen natuurlijk elkaars concurrenten, maar is er een grote bereidheid om dit probleem samen op lossen. Ook overlegt de directie met de andere gebruikers van het vliegeveld over de situatie.

 
Commentaar VOLE
Leest u het volgende artikel ‘Gesubssidieerde geluidsoverlast vliegveld Eelde’.