Transavia ge?nteresseerd in Lelystad Airport

Transavia geïnteresseerd in Lelystad Airport

plaatje Transavia7.jpg

LELYSTAD – Transavia is geïnteresseerd in vakantievluchten vanaf Lelystad Airport. “Mits we daarmee onze klanten daarmee goed kunnen bedienen en het niet ten koste gaat van ons netwerk op Schiphol”, zegt woordvoerder Marisca Kensenhuis tegen Luchtvaartnieuws.nl.

Politiek Den Haag probeert – onder luid protest van de luchtvaartwereld – Schiphol zover te krijgen om vakantievliegers en prijsvechters richting Lelystad Airport te dirigeren. De polderluchthaven moet vanaf 2018 uitgebouwd worden tot volwaardige grote luchthaven. Nu nog is Lelystad het grootste vliegveld voor kleine luchtvaart in Nederland.

Weinig airlines staan te springen om op Lelystad te vliegen. Zo moeten er allerlei kostbare voorzieningen worden getroffen om toestellen af te handelen. Ook zitten lang niet alle (zaken)passagiers te wachten om in de polder te landen, aangezien Lelystad Airport lang niet zo goed met de Randstad is verbonden als Schiphol.

Commentaar VOLE
Dit betekent vrijwel zeker dat de Transavia-vluchten vanaf Eelde worden beëindigd. Van de 9 Transavia-vluchten per week maken er 5 een tussenlanding (zie onderstaande zomervluchtschema). In de winter zijn er nog 2 vluchten van Eelde allebei met tussenlanding. Dit kost per vlucht 2000 euro extra aan kerosine en landingsrechten en bovendien kost het een uur. In een sterk concurrerende markt zal Transavia deze extra kosten willen besparen. Voor de meeste reizigers maakt het niet veel uit of men in Eelde of Lelystad opstapt. Het eventuele verlies aan reizigers wordt ruimschoots gecompenseerd door de besparing. Als Transavia op Lelystad een basis heeft is het efficiënter ook de vluchten van Eelde die geen tussenlanding maken te verplaatsen.

Er zijn deze zomer nog 14 vakantievluchten per week (slechts 2 per dag !). Na vertrek van Transavia blijven er 5 vakantievluchten van Corendon en TUI over. Alle 5 met tussenlanding. Dikke kans dat die ook naar Lelystad verplaatst worden. Maatschappijen vliegen om geld te verdienen. Dat gaat beter vanaf Lelystad.

Na vertrek van de vakantievluchten rest Wizzair met 2 maal per week naar Gdansk en Flybe met 6 keer per week naar Southend. Samen goed voor zo’n 50.000 passagiersbewegingen. 25.000 passagiers per jaar, minder dan 70 per dag. Het wordt een lachertje om daar een luchthaven met 40 man personeel voor open te houden, nog los van het exploitatietekort van 3 à 4 miljoen.

 
Vluchtschema zomerseizoen 2016.jpg