Vliegveld Eelde blijft binnen geluidsnormen

Vliegveld Eelde blijft binnen geluidsnormen




Maatregelen om geluidsoverlast GAE te beperken blijken succesvol

 

EELDE  Vliegveld Eelde produceert dit jaar toch niet te veel geluid, zoals eerder werd gevreesd. Maatregelen als het beperken van avondvluchten zorgen ervoor dat het vliegveld dit vliegjaar, dat loopt van 1 april 2010 tot 1 april 2011, binnen de geluidsnormen blijft.
    Dat zei havenmeester Onno de Jong gistermiddag tijdens een bijeenkomst voor diverse partijen die met het vliegveld te maken hebben, zoals natuurclub IVN, dorpsverenigingen, gemeenten en de provincies Drenthe en Groningen.
    Het was de eerste van een reeks bijeenkomsten die Groningen Airport Eelde (GAE) wil organiseren. "We willen openstaan voor een dialoog met onze omgeving", zei directeur Jos Hillen. "Bij vliegveld Twente, waar ik eerder werkte, deden we dit ook en dat beviel goed."
    Naast de geluidsoverlast stond ook de stand van zaken rond de baanverlenging op het programma. Het wachten is op een uitspraak van de Raad van State over het zogenaamde aanwijzingsbesluit. Adjunct-directeur Chiel Stutterheim zei te verwachten dat er nog voor de zomer een uitspraak komt.
    Wietske Jonker-ter Veld van IVN legde uit wat de gevolgen van de baanverlenging zijn voor de vleermuizen rond GAE. IVN werkt samen met GAE aan een plan om te voorkomen dat de vleermuizen daar straks hun plek kwijtraken.
    De Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) meldde zich af voor het overleg. De club stelt er geen vertrouwen in te hebben dat de bijeenkomsten tot serieuze gesprekken zullen leiden.

Commentaar VOLE
Vliegveld Eelde verkoopt apekool

 
Donderdag berichtte het Dagblad over het ‘Omgevingsplatform’ van vliegveld Eelde. Het besprokene op de eerste bijeenkomst van het ‘platform’ maakt duidelijk waarom VOLE er geen vertrouwen in heeft dat het om serieuze gesprekken gaat:

  • Dat "vliegveld Eelde dit jaar toch niet te veel geluid produceert", moeten we moeten nog maar afwachten. De echte overlast -zoals die ook uit de klachten rapportages blijkt- wordt veroorzaak door de Barons van de KLS. GAE is niet van plan daar iets aan te doen.

  • “Dat er nog voor de zomer een uitspraak komt" over de baanverlenging is apekool. We horen nu al vele jaren dat de uitspraak binnen een half jaar te verwachten is. GAE neemt zichzelf en de beroepsprocedure nog steeds niet serieus.

  • Dat "GAE aan een plan (werkt) om te voorkomen dat de vleermuizen daar straks hun plek kwijtraken" is al evenzeer misleiding. De vleermuizen raken leefgebied kwijt. Er wordt 50 hectare kleinschalig landschap verwoest. VOLE moet -samen met het IVN- procedures aanspannen om GAE te dwingen de natuurwaarden te compenseren. Hoewel wettelijk daartoe verplicht, heeft GAE dit tot nu toe geweigerd. Vandaar de procedures.

De uitkomst van het platform is precies wat VOLE vreesde, namelijk dat het vooral bedoeld is als publiciteitsstunt. Hillen beweert wel "We willen openstaan voor een dialoog met onze omgeving", maar als VOLE serieuze punten aan de orde stelt wordt daar niet op in gegaan. Dat is geen dialoog, maar eenzijdige ‘informatievoorziening’, die bovendien niet is gebaseerd op feiten.


[VOLE stuurde een brief aan GAE, waarin werd uitgelegd waarom VOLE niet aan het omgevingsplatform wenst deel te nemen, red.] 

Klik hier om de brief aan GAE te bekijken