"Deze baanverlenging betekent een versterking van de noordelijke en regionale economie. De groeiambitie van de luchthaven moet worden gefaciliteerd." CDA Drenthe, mede-organisator van het bezoek, wil dat betrokken overheden langer bijdragen aan het exploitatietekort. Lijsttrekker Henk Klaver: "De luchthaven moet niet worden afgerekend op trage procedures."
[Vervolgens stuurde Tjeerd Duursma een brief naar ‘De Gezinsbode’ die wij hieronder publiceren.]
Warffum, 26-2-2011
Geachte redaktie,
Volgens uw artikeltje "Snelle baanverlenging" wil CDA-lijsttrekker Henk Klaver dat betrokken overheden langer bijdragen aan het exploitatietekort want "De luchthaven moet niet worden afgerekend op trage procedures".
Nu ligt werkelijk alle vertraging aan het ministerie van V&W. Dat had tot het begin van deze eeuw nodig om tot baanverlengng te besluiten, en erna moest door onrechtmatige besluitvorming (hardnekkig vasthouden aan verouderde geluidsnormen én nalaten in Brussel ontheffing te vragen ivm. financiële steun) de Raad van State tot tweemaal toe het besluit tot baanverlenging vernietigen.
Het gaat niet aan de financiële gevolgen van al dit geklungel af te wentelen op de inwoners van beide betrokken provincies en drie gemeenten (de aandeelhouders van GAE). Meneer Klaver zit op verkeerde spoor!
Hoogachtend,
mr. T. Duursma