VOLE: GAE kan open blijven als ‘groen vliegveld’.

persbericht

VOLE: GAE kan open blijven als ‘groen vliegveld’
.

 
Geachte redactie,

VOLE pleit in een brief aan de aandeelhouders van Groningen Airport Eelde (GAE) voor het afwaarderen van ‘Eelde’ naar een ‘groen vliegveld’. De aandeelhouders van GAE ontvingen onlangs het langverwachte Businessplan van de luchthaven, kort daarop het rapport van de Noordelijke Rekenkamer en tegelijk een studie van prof. Elhorst.
Op radio, TV, internet en in de krant barstten de discussies weer los over het voortbestaan van de luchthaven en weer de vraag van GAE naar geld van de overheid.

Het SEO rapport dat onderdeel uitmaakt van het rapport van de Rekenkamer lijkt een kanteling in de meningsvorming te bewerkstelligen. Ook de marktanalyse van GAE zelf werpt een nieuw licht op het reisgedrag van de noordelingen en de beperkte kansen voor GAE. Slechts 4% van de luchtreizigers uit het Noorden maakt maar gebruik van Eelde,
96% vliegt vanaf Schiphol, Bremen, Düsseldorf of Weeze.

VOLE heeft zijn standpunt over het Businessplan, het Rekenkamerrapport en de beide studies op papier gezet. VOLE kan zich vinden in de conclusies van de Rekenkamer, maar stelt vast dat de jaarlijkse kosten voor GAE € 2 à 3 mln. hoger zullen liggen. Daardoor zijn de uitkomsten van de Rekenkamer en het SEO-onderzoek volgens VOLE nog te optimistisch.

De kwaliteit van de studie van Prof. Elhorst van de RUG is onder de maat.
Elhorst negeert een groot aantal kosten en baten die er in een kosten-batenanalyse opgenomen moeten worden. Zoals tijdverlies door de tussenlandingen en ongunstige vertrektijden vanaf Eelde. Ook de waardevermindering van onroerend goed rond de luchthaven door het lawaai en de invloed op het woongenot van de bewoners had meegenomen moeten worden.

VOLE is van mening dat het onderzoek van Elhorst geen enkele waarde heeft in de discussie over het voortbestaan van GAE. Enerzijds niet vanwege de gebrekkige opzet van het onderzoek en anderzijds niet door de al te opzichtige doelstelling om GAE aan argumenten te helpen voor nieuwe overheidsbijdragen. De weinig terughoudende opstelling van Elhorst in debatten op TV en radio hebben dit nog eens duidelijk laten zien.

VOLE vraagt zich af: Hoe nu verder? Zij vraagt de aandeelhouders na te denken over de afwaardering van GAE naar een ‘groen vliegveld’, dan wel een verantwoorde afbouw van de luchthaven en een alternatieve invulling van het terrein. Zowel in Nederland als in het buitenland zijn diverse geslaagde voorbeelden van een alternatieve aanwending van de terreinen en gebouwen. Zie bijvoorbeeld: www.vliegbasissoesterberg.info.

Namens de Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde

Jan Wittenberg
Voorzitter
050 3183360

 
kleurenlogo.jpgVereniging Omwonenden Luchthaven
Eelde

‘voor de kwaliteit van de leefomgeving’

 
 
  www.vole.nl
 
Aan de fracties in de Provinciale Staten in Drenthe
 
Glimmen 17-11-2013
 
Betreft: Commissievergadering 4 december, Rekenkamer rapport GAE
 
 
Geachte fractie,
De Staten ontvingen het langverwachte Businessplan van de luchthaven, kort daarop het rapport van de Noordelijke Rekenkamer en tegelijk een studie van prof. Elhorst.
Op radio, TV, internet en in de krant barstten de discussies weer los over het voortbestaan van de luchthaven en weer de vraag van GAE naar geld van de overheid.
 
Het SEO rapport dat onderdeel uitmaakt van het rapport van de Rekenkamer lijkt een kanteling in de meningsvorming te bewerkstelligen. Ook de marktanalyse van GAE zelf werpt een nieuw licht op het reisgedrag van de noordelingen en de beperkte kansen voor GAE. Slechts 4% van de luchtreizigers uit het Noorden maakt maar gebruik van Eelde, 96% vliegt vanaf Schiphol, Bremen, Düsseldorf of Weeze.
 
VOLE heeft zijn standpunt over het Businessplan, het Rekenkamerrapport en de beide studies op papier gezet en wil daar graag met de statenleden van gedachte over wisselen.
 
 
Businessplan van GAE, “Werelden verbinden”

  1. GAE formuleert een ambitie, leidt daar doelstellingen uit af wat betreft charters, low cost carriers (LCC) en lijndiensten en komt dan zonder enige verdere onderbouwing tot een ambitieus groeipad van 175.000 passagiers in 2013 naar 600.000 passagiers in 2023. Om de airlines over te halen op Eelde te vliegen zal de luchthaven wel een deel van de opstartkosten moeten dragen van de nieuwe bestemmingen. VOLE is van mening dat deze prognose schromelijk overdreven is. SEO komt niet verder dan 300.000 in 2025 als Eelde het groeipad volgt uit het verleden van 3,5%. Als Lelystad in bedrijf komt, zakken de schattingen naar 200.000. Alleen bij een spectaculaire groei van de LCC’s komt men in de buurt van de 600.000. Gezien de resultaten van de LCC’s tot nu toe is dat echter hoogst onwaarschijnlijk.

  2. GAE heeft nog € 8 mln. in kas. Er is geen enkele reden om aan te kloppen bij de overheid voor extra geld, ook niet voor marketing of voor subsidies aan de LCC’s. GAE heeft er kennelijk doelbewust voor gekozen om een paar dagen voor de presentatie van het Rekenkamer rapport publiekelijk om extra overheidsgeld te vragen. Volgens VOLE heeft dit weinig van doen met ondernemerschap. Het duidt op een verslaving aan ‘gratis’overheidsgeld. Het heeft er alle schijn van dat GAE om extra geld vraagt om problemen -zoals de slechte vervoerscijfers- toe te dekken.

  3. De daling van passagiersaantallen van de laatste jaren wijt GAE aan de economische crisis. Deze zal zeker invloed hebben, maar terwijl Eelde nog steeds in een dalende trend zit, vooral bij de charters, is er elders aanzienlijke groei, n.l. op Eindhoven, Schiphol en zelfs op het noodlijdende Maastricht.

  4. Eelde heeft alleen enige betekenis voor het noordelijke zakenleven als het lukt om een feeder-line op te zetten naar een grote internationale luchthaven zoals Londen of Frankfurt. GAE wil 1 à 2 van deze feeders opzetten met behulp van een route development fund. In het SEO rapport is de ónhaalbaarheid van een feeder-line gedetailleerd aangetoond. VOLE betwijfelt ook of dit een haalbare kaart is, omdat in het verleden dit soort bestemmingen nooit goed van de grond zijn gekomen.

  5. De kortingen die GAE in 2012 heeft verleend aan Ryanair en Vueling van
    € 500.000 à € 750.000 doen vermoeden dat nieuwe bestemmingen van LCC’s de financiële positie van GAE niet zullen verbeteren. VOLE denkt dat deze kortingen het eigen vermogen van GAE zullen aantasten, waardoor al weer snel een beroep op de aandeelhouders gedaan moet worden.

  6. In het businessplan van GAE is niet ingegaan op de risico’s die op pag. 4 kort worden genoemd. Het plan ontbeert een financiële risico-analyse m.b.t. de opkomst van Lelystad en de kosten van de verkeersleiding. VOLE is van mening dat dit makkelijk tot misleiding van de aandeelhouders kan leiden.
    Ook het afschrijvingsbeleid geeft een vertekend beeld van de financiële voorspellingen.
 
Onderzoek Noordelijke Rekenkamer

  1. De business plannen uit 2003 en 2009 ontbeerden een second opinion waardoor de Staten een te rooskleurig beeld van de toekomst van GAE hebben gekregen.

  2. Van de Staten ging een gebrek aan sturing uit naar GAE en men heeft de economische realiteit waar Eelde mee te maken had genegeerd.

  3. De informatievoorziening aan de Staten door GAE en de Gedeputeerden liet steeds te wensen over. Daardoor viel er geen behoorlijk maatschappelijk debat te voeren.

  4. Voor de besluitvorming is een analyse nodig van de maatschappelijke kosten en baten (MKBA). De rekenkamer beveelt aan deze alsnog te laten maken.

  5. De Rekenkamer merkt op dat de colleges van GS van Drenthe en Groningen in hun bestuurlijke reactie geen aandacht hebben besteed aan enkele belangrijke uitkomsten van het onderzoek.
VOLE kan zich vinden in deze conclusies van de Rekenkamer. Onze vereniging heeft zelf bij herhaling ervaren dat haar pogingen dit gebrek aan informatievoorziening te doorbreken steeds weer door de aandeelhouders is genegeerd.
 
 
Onderzoek SEO
  1. SEO schetst drie scenario’s, waarvan het scenario ‘beperkte groei van 3,5% per jaar’ en het scenario ‘opkomst van Lelystad’ het meest waarschijnlijk zijn. Een sterke groei van de LCC’s is volgens VOLE niet aannemelijk gezien de zeer bescheiden resultaten van Ryanair en Vueling op dit moment. Er zijn geen redenen om aan te nemen dat dit beter wordt.

  2. De lage bezettingsgraden in 2012 op de vier LCC bestemmingen maakt het groeiscenario van SEO naar 600.000 passagiers in 2025 twijfelachtig. Ryanair haalde dit jaar een bezettingsgraad van 70% en is daarom gestopt in de winter. SEO gaat in haar berekening er nog vanuit dat Ryanair in de winter doorvliegt. De SEO uitkomsten zijn dus nog te optimistisch. VOLE denkt eerder aan een vlakke groei van minder dan 3,5% en met een maximaal aantal passagiers van 200.000.

  3. SEO heeft de kosten van verkeersleiding die vanaf 2015 voor rekening van de luchthaven komt, buiten beschouwing gelaten. Het nieuwe bekostigingssysteem van LVNL zal echter zeker m.i.v. 2015 geleidelijk worden ingevoerd.
VOLE is van mening dat de jaarlijkse kosten voor GAE € 2 à 3 mln. hoger zullen liggen. Daardoor is SEO volgens VOLE nog te optimistisch.
 
 
Onderzoek prof. Paul Elhorst
 
Gelijktijdig met het business plan van GAE is een onderzoek van prof. Elhorst gepubliceerd: een maatschappelijke kosten/batenanalyse (MKBA). Daarin is het belang van de werkgelegenheid voor het Noorden benadrukt en het reistijdvoordeel voor reizigers, die Eelde gebruiken in plaats van Schiphol als vertrekpunt van hun luchtreis. Een voordeel dat volgens Elhorst tot € 8 mln. kan oplopen.
De kwaliteit van dit onderzoek is onder de maat. Voor een kwalitatief goede MKBA bestaan internationaal aanvaarde richtlijnen. Elhorst negeert een groot aantal kosten en baten die er wel in betrokken zouden moeten worden volgens deze richtlijnen.
Om er enkele te noemen:

  1. Tijdverlies door de tussenlandingen vanaf Eelde is niet meegenomen. Dit is ca. 1,5 uur per vlucht.

  2. De ongunstige vertrektijden op Eelde veroorzaken een verlies van een hele dag aan vakantietijd.

  3. Door de lage bezetting van toestellen is de CO2 uitstoot per passagier op Eelde ca. 50% hoger dan op Schiphol of Eindhoven.

  4. De waardevermindering van onroerend goed rond de luchthaven door het lawaai.

  5. De invloed op het woongenot van de bewoners rond de luchthaven.

  6. Het aantal arbeidsplaatsen van 460 is veel te hoog ingeschat. SEO gaat uit van 180.

  7. Niet alle arbeidsplaatsen op de luchthaven gaan verloren bij sluiting. De meesten kunnen worden verplaatst naar Lelystad.

  8. De risico’s in de voorspellingen van GAE zijn niet meegenomen in de berekeningen, zoals luchtverkeersleiding en Lelystad.

  9. Sluiting van Eelde heeft ook positieve effecten. Het geeft unieke kansen het strategisch gelegen terrein van 200 ha. met meer maatschappelijk rendement te gebruiken.
De zeer aanvechtbare conclusies van Elhorst zijn door GAE overgenomen in haar business plan. GAE schrijft: “Investeringen van de overheden in de luchthaven zijn dus legitiem, maar ook in de komende jaren nodig.”
VOLE is van mening dat dit onderzoek geen enkele waarde heeft in de discussie over het voortbestaan van GAE. Enerzijds niet vanwege de gebrekkige opzet van het onderzoek en anderzijds niet door de al te opzichtige doelstelling om GAE aan argumenten te helpen voor nieuwe overheidsbijdragen. De weinig terughoudende opstelling van Elhorst in debatten op TV en radio hebben dit nog eens duidelijk laten zien.
 
 
Hoe nu verder?
 
VOLE is van mening dat de aandeelhouders moeten nadenken over de afwaardering van GAE naar een ‘groen vliegveld’ voor hulpdiensten en bedrijfsleven met eigen vliegtuigen en luchttaxi’s, of een verantwoorde afbouw van de luchthaven en een alternatieve invulling van het terrein. Zowel in Nederland als in het buitenland zijn diverse geslaagde voorbeelden van een alternatieve aanwending van de terreinen en gebouwen. Zie bijvoorbeeld: www.vliegbasissoesterberg.info.
 
De Commissie BFE vergadert op 4 december over het rapport van de Rekenkamer.
Wij verzoeken u om een gesprek met de fractie van uw partij om bovenstaande toe te lichten. Uiteraard kunnen wij dan eventuele vragen die bij u leven, beantwoorden.
 
Namens de Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde
 
Jan Wittenberg
Voorzitter
050 3183360

Neuhardenberg Solar Park1.jpg

 
 
Neuhardenberg Solar Park is a 145 MW photovoltaic, and Europe’s largest solar power station, located at the former Neuhardenberg military airport– Hey we’ve got lots of those!
 
Neuhardenberg Solar Park2.jpg