VOLE: Minder passagiers, langere baan onzin

VOLE: Minder passagiers, langere baan onzin
 
 
– ‘Eelde verliest ten opzichte van andere regionale
   luchthavens’
– Aantal vluchten daalt niet

 
 
EELDE  De Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) ziet in de nieuwste passagierscijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) een extra argument tegen de beoogde baanverlenging van Groningen Airport Eelde. Het vliegveld zag in de eerste helft van 2010 5 procent minder reizigers dan in het voorgaande jaar. Op andere regionale luchthavens steeg het aantal passagiers, gemiddeld met 2 procent.
     Volgens VOLE onderstrepen die cijfers dat de optimistische prognoses omtrent het vliegverkeer na baanverlenging misleidend zijn. De terugloop van het aantal reizigers heeft volgens de vereniging niets te maken met de lengte van de baan, maar alles met het relatief geringe aantal mensen in het verzorgingsgebied.
     De vereniging kondigt aan dit argument te gaan gebruiken bij de behandeling van de bezwaren tegen de baanverlenging bij de Raad van State.
     Volgens directeur Jos Hillen van Groningen Airport Eelde is het nog te vroeg conclusies te trekken over de passagiersaantallen. "Het is in elk geval zo dat het door ons geprognosticeerde aantal vluchten wordt uitgevoerd. Er vallen geen charters uit. En hoe het zit met het aantal passagiers weet ik niet. Die eindbalans kun je pas aan het einde van het jaar maken."

Commentaar VOLE

 
Het woord ‘onzin’ is van de krant. VOLE kiest haar woorden zorgvuldiger.
 
Overigens geeft de koppenmaker een verkeerd beeld met de mededeling "aantal vluchten daalt niet".
Immers, het aantal vluchten is in 2010  weliswaar gelijk gebleven t.o.v. 2009, maar het ligt 15% lager dan de realiteit van 2008.
 
In 2009 daalde het aantal wekelijkse vluchten van 21 (in 2008) naar 19. In 2010 is het aantal vluchten inderdaad 19 gebleven.
Op deze 19 vluchten werden echter 5 % minder passagiers vervoerd dan in 2009 en zelfs 22% minder dan in 2008.
 
Dat de luchthavendirectie zegt niet te weten hoe het zit met de aantallen passagiers, is verontrustend.
Per slot blijft Groningen Airport Eelde op de been dankzij belastinggeld. Zonder de jaarlijks exploitatiesteun van 1 miljoen Euro (afgezien van andere voordeeltjes) zou de luchthaven al lang gesloten zijn.