VOLE sceptisch over nieuwe hubs vliegveld Eelde
EELDE – De Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) is niet erg enthousiast over de nieuwe hubverbindingen van Groningen Airport Eelde.
Vandaag werd bekend dat Nordica Air per 26 maart vanaf Eelde naar München en Brussel gaat vliegen.
Jan Wittenberg, voorzitter van VOLE, is sceptisch. “De verbinding Rotterdam-München heeft het niet gered. Dan lijkt het me sterk dat het in Eelde wel lukt.”
Wittenberg is vooral benieuwd naar de kosten van verbindingen. “De hubverbinding met Kopenhagen kost 1,5 miljoen euro per jaar. Dat is geld van de burger dat niet naar zwembaden of bibliotheken gaat. Als dit hetzelfde kost is men in twee jaar tijd door die 10 miljoen euro van het routefonds heen. Ik moet nog zien of dit blijft.”
‘Deze twee lijnen houden er na één of twee jaar toch weer mee op’
Geschreven door RTVNoord, 5 december 2017
De Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) maakt zich nog niet zo druk over de nieuwe dagelijkse verbindingen van Groningen Airport Eelde met München en Brussel, wat vanaf maart neerkomt op 43 lijnvluchten per week.
Naar München wordt zeven dagen per week gevlogen, naar Brussel zes keer en naar Kopenhagen straks ook zeven keer per week. Met ook bestemmingen als Londen en Kreta erbij komt dat neer op 43 lijnvluchten.
‘Maakt niet zoveel uit’
VOLE-voorzitter Jan Wittenberg maakt zich nog geen zorgen. ‘Als je ziet hoeveel vluchten er afgelopen tijd zijn geschrapt, maakt dat niet zoveel uit. Per saldo neemt het vliegverkeer niet toe.’
Sterker nog, Wittenberg denkt dat het alleen nog maar minder wordt: ‘Ook deze twee lijnen zullen in de komende één of twee jaar weer geschrapt worden’, verwacht Wittenberg.
‘Geweldig nieuws’
Haskia Kramer van reisbureau Internoord Reizen ziet de toekomst veel zonniger in: ‘Na het debacle met het verdwijnen van bestemmingen als Lanzarote, Kos en Gdansk is dit geweldig nieuws. Want ook voor toeristische bestemmingen zijn deze hubs heel erg belangrijk.’
Toch plaatst ze wel een kanttekening: ‘We moeten nu niet gaan denken dat we vanuit Groningen zomaar overal heen kunnen. Het is niet aantrekkelijk voor álle bestemmingen.’
‘Tijdswinst’
‘Maar bijvoorbeeld het Spaanse Malaga kan via München heel erg interessant zijn, vooral voor mensen die tijdswinst belangrijk vinden. Groningen – München is in principe hetzelfde als Groningen – Amsterdam. Maar het gaat straks wél een stukje sneller.’
Prijzen
Prijstechnisch gezien moet Kramer toegeven dat ze niet kunnen concurreren met bijvoorbeeld vluchten vanaf Eindhoven naar bijvoorbeeld Ibiza: ‘Maar daar moeten we niet eens in willen investeren. Echter zijn er nu zoveel andere mogelijkheden die nu wél vanaf Groningen kunnen. De wereld ligt echt een beetje open, nu.’