Aantal passagiers op Groningen Airport Eelde daalt in 2014

Aantal passagiers op Groningen Airport Eelde daalt in 2014

Groningen Airport Eelde heeft in 2014 iets minder passagiers verwerkt dan het jaar ervoor. Dat blijkt uit cijfers van het vliegveld. Zo’n 200.000 passagiers maakten gebruik van de luchthaven. In 2013 verwerkte Eelde nog ongeveer 203.000 passagiers.

2014 was een wisselend jaar voor het vliegveld. Zo besloot RyanAir om met de lijndiensten naar Girona (Barcelona) en Mallorca te stoppen. Dat heeft passagiers gekost. Binnenkort praat het vliegveld overigens weer met de Ierse prijsvechter.

Nieuwe vluchten

Eelde kreeg er in 2014 ook nieuwe vluchten bij naar Gdansk en Londen. Ook kwamen er nieuwe vakantiebestemmingen bij, zoals Lanzarote.

10% minder vliegverkeer
Uit de jaarcijfers van Groningen Airport Eelde blijkt verder dat er opnieuw zo’n tien procent minder vliegverkeer was in 2014. In totaal 39.000 vliegbewegingen.

Volgens directeur Marco van de Kreeke heeft dat te maken met de lesvluchten. ‘Twee van de drie vliegscholen, de Dutch Flight Academy en Stella Aviation, zijn gestopt. Daardoor neemt het aantal vluchten af.’ Consequentie is wel dat er daardoor minder inkomsten zijn.

‘In 2015 meer passagiers’
Van de Kreeke verwacht dat 2015 weer een jaar wordt waarin het aantal passagiers zal stijgen. Ook al omdat er in de zomer meer bestemmingen bijkomen. Bodrum en Corfu met Aegean Airlines zijn de laatste twee. De lijndienst naar Londen wordt uitgebreid.

‘We gaan er vanuit dat we in 2015 tien procent meer passagiers hebben. Da’s geenszins zeker. Er gebeuren altijd dingen die je niet helemaal kan voorspellen. In je voordeel en in je nadeel.’

Meer bestemmingen
Van de Kreeke denkt dat er in 2015 nog wel uitbreiding van het aantal bestemmingen te verwachten is.


Commentaar VOLE
GAE gaat door met vervalsen van passagiersaantallen

Alle Nederlandse luchthavens conformeren zich aan de vervoerscijfers van het CBS op statline.cbs.nl. Het CBS loopt met publicatie altijd 4 à 5 maanden achter omdat zij zich baseert op de cijfers die de luchthavens aanleveren. Daarbij wordt een standaard wijze van tellen gehanteerd omdat de cijfers anders niet vergelijkbaar zijn.

Het CBS geeft voor de eerste drie kwartalen van 2014 een afname van het aantal passagiers met 10,5%.(149.866 in 2013 en 134.105 in 2014). Zelfs als in het 4e kwartaal 2014 geen afname is geweest dan nog blijft het aantal passagiers voor heel 2014 steken op 160.000: een afname van 9%.

Vandaag kwam GAE met de vervoerscijfers cijfers over 2014 (zie bovenstaand bericht RTV Noord). GAE geeft een mooi afgerond cijfer van 200.000 passagiers. Dit  geheel volgens haar eigen oncontroleerbare telmethode. De vraag kan gesteld worden waarom GAE de kluit belazert? Wie schiet daar wat mee op? Wil de directie niet toegeven dat de baanverlenging een fiasco is geworden? In 2013 een afname van 3,6% en in 2014 10% afname. En waar zijn de rechtstreekse vluchten, de hub-verbinding, de grotere toestellen, de vracht …….? De nieuwe lijnen worden allemaal zwaar gesubsidieerd met belastinggeld. Als de subsidie stopt houden de maatschappijen er weer mee op, zoals Vueling en Ryanair ons geleerd hebben.