OPINIE
BAANVERLENGING
• Nut en noodzaak baanverlenging worden steeds onduidelijker
• Regionale heroverweging van dit project is gewenst
Groningen Airport Eelde (GAE) kan beter even wachten met zijn baanverlenging van 1800 naar 2500 meter. Er dreigt een zinloze vliegvelduitbreiding, waarbij hoge kosten en risico’s worden afgewenteld op de belastingbetaler.
Het langdurige streven naar baanverlenging is een wonderlijke geschiedenis van staatsbelangen, angst voor banenverlies, gevreesde exploitatietekorten, miljoenensubsidies en regionaal-economische stimulering. De noordelijke markt voor passagiers en luchtvracht is echter bescheiden, de oorspronkelijk beoogde grote lesvluchten zijn verboden en de luchthaven wordt beperkt door nachtsluiting. Sinds 1984 wordt moeizaam gestreefd naar meer Europees luchtvervoer, iets waarvoor de huidige 1800-meterbaan nauwelijks een belemmering vormt.
Om een ruime milieuvergunning te krijgen heeft de luchthaven zijn ‘ontwikkelingskansen’ altijd hoog opgevoerd. Deze zogenoemde prognoses gingen vooral over verhoopte soorten en aantallen vliegtuigbewegingen. Vervolgens werden bijpassende passagiersaantallen, arbeidsplaatsen en bedrijfsresultaten ingeschat.
Externe rapporten sinds 2004 maken het aannemelijk dat GAE na baanverlenging niét meer vervoersprestaties gaat leveren, niét belangrijker wordt voor de regionale economie, niét uit de rode cijfers gaat komen en dus niét onafhankelijk wordt van overheidssteun, want:
- Nationale en Europese lijndiensten waren nooit een blijvend succes; waarom zou dit er wél komen na een baanverlenging – die daarvoor nauwelijks nodig is?
- Vakantiechartervervoer kan misschien nog verdubbelen, maar bij gebrek aan klandizie zullen er ook na baanverlenging weinig verre non-stopvluchten komen.
- Geregeld vrachtvervoer is weinig kansrijk vanwege gering vrachtaanbod en de beperkende nachtsluiting.
- Klein lesvliegverkeer zal geen sterke groei vertonen; grote lesvluchten zijn verboden.
In Eelde-Zuid dreigt een nutteloze landschapsvernietiging, een onrendabele miljoeneninvestering en een ongewisse luchthaventoekomst met blijvende exploitatietekorten.
Dr. C.A.J. Vlek is oud-hoogleraar omgevingspsychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen.