Corendon: ‘Twijfel of we ooit vanaf Lelystad gaan vliegen’
Reisorganisatie Corendon zet grote vraagtekens bij de opening van Lelystad Airport in 2020. Dat zegt CEO Steven van der Heijden. En zelfs als het open gaat, betwijfelt hij of Corendon vanaf die luchthaven gaat vliegen. Verder pleit hij voor het uitbannen van korte vluchten en het invoeren van een vliegtaks op Europese bestemmingen.
"Nee, ik heb geen vertrouwen in de opening van Lelystad Airport", zegt Steven van der Heijden, CEO van reisorganisatie Corendon stellig in het interviewprogramma 1 op 1 op NPO Radio 1. "Ik twijfel of we ooit vanaf Lelystad gaan vliegen. Er zijn telkens nieuwe redenen voor uitstel. Zolang de overheid geen voorwaarden bekend maakt, kunnen we er niks mee." En daarom vertrekt dinsdag een deel van de Corendon-vloot naar Maastricht Aachen Airport, omdat het bedrijf daar meer groeimogelijkheden ziet.
Het kan volgens de directeur van Corendon heel goed zijn dat het bedrijf zich in de toekomst vooral richt op Maastricht en het Groningse Eelde, en niet op Lelystad.
Rechter
De directeur van Corendon zei verder dat hij overweegt Schiphol voor de rechter te dagen als zijn bedrijf in de zomer niet meer gebruik mag maken van overgebleven vluchten die de nationale luchthaven in de winter niet heeft uitgevoerd. "Het is niet uitgesloten dat we naar de rechter stappen. De ongebruikte capaciteit in de winter mag niet in de zomer worden gebruikt", zegt Van der Heijden.
Prima met de trein
Vorig jaar schrapte Schiphol een groot deel van de nachtvluchten van Corendon. Toen kreeg Corendon in plaats van de ruim 900 nachtvluchten die het voorheen kon uitvoeren maar toestemming voor 78 vluchten tussen maart en oktober. Het besluit om een deel van de vloot te verhuizen naar Limburg komt middenin de discussie over de toekomst van de Nederlandse luchtvaart.
Schiphol zit aan haar maximaal aantal vliegbewegingen, en de toekomst van Lelystad is onzeker. "Het scheelt tienduizenden vliegbewegingen als de overheid besluit om korte vluchten uit te bannen. Stel bijvoorbeeld een hogere vliegtaks in op Europese bestemmingen. Je kunt prima met de trein vanaf Amsterdam naar Brussel of Parijs", zegt van der Heijden.
Beluister het gesprek uit 1 op 1 hier terug: https://www.nporadio1.nl/achtergrond/8403-corendon-twijfel-of-we-ooit-vanaf-lelystad-gaan-vliegen
Commentaar VOLE
Corendon vliegt alleen in de zomer vanaf Eelde. Twee vluchten met een tussenlanding in Rotterdam en twee met een tussenlanding in Maastricht. Ze krijgen de toestellen nog steeds niet vol op Eelde.
De CEO van Corendon, Steven van der Heijden, zegt dat hij al een gesprek heeft gehad met de burgemeester van Groningen, Peter de Oudsten (PvdA) over nieuwe operaties vanaf Eelde. Den Oudsten was burgemeester van Enschede toen de heropening van luchthaven Twente speelde. Hij was daar een warm pleitbezorger, zelfs toen Schiphol weigerde de luchthaven te gaan exploiteren. Den Oudsten ontkende bij hoog en bij laag dat hij op de hoogte was van een negatief rapport van Schiphol over de commerciële toekomst van Twente airport. Geen enkele exploitant is daarna nog ingegaan op het aanbod van Twente, maar al deze vergeefse pogingen hebben de overheid wel miljoenen gekost.
Mijnheer van der Heijden was er kennelijk niet van op de hoogte dat Groningen van de aandelen af wil en dat de rol van de burgemeester daar niets aan zal veranderen. Hoewel Den Oudsten dat vast niet heeft gezegd. VOLE is overigens wel benieuwd naar de ‘uitkomsten’ van het gesprek van beide heren. Die vier half lege toestellen in de zomermaanden zijn natuurlijk wel ‘essentieel’ voor de economie en de bereikbaarheid van het Noorden.