Vereniging Omwonenden Luchthaven
Eelde
‘voor de kwaliteit van de leefomgeving’
www.vole.nl
Aan de beoogde coalitiefracties van VVD, D66, CDA, GroenLinks en PvdA in de Tweede Kamer
Onnen/Yde 22-6-2021
RE: Groningen Airport Eelde in regeerakkoord: geldverspilling
Geachte fractie,
De directie van Groningen Airport Eelde (GAE) pocht met haar goede contacten met Kamerleden die hun best doen om financiële steun voor GAE in het regeerakkoord te regelen.
Het exploitatieverlies van GAE is acht miljoen euro per jaar. Commercieel verkeer is beperkt tot een tiental vluchten per week van prijsvechters die nauwelijks havengeld betalen. GAE overleeft op een ‘overbruggingsfinanciering’ uit belastinggeld. De noordelijke bestuurders verdedigen dit met de economische en maatschappelijke betekenis van GAE. Hiervoor is geen rationele onderbouwing. De tientallen miljoenen steun die de afgelopen jaren naar GAE vloeiden, hebben nauwelijks economische activiteit gegeneerd. Het is domweg niet vol te houden dat dit vliegveld onmisbare infrastructuur is voor de regio, zoals de noordelijke bestuurders beweren. Het is de gebruikelijke noordelijke folklore: zonder eigen luchthaven tellen we niet mee.
In een zoektocht naar een maatschappelijke onderbouwing voor het voortbestaan van GAE spreken directie en aandeelhouders (provincies Drenthe en Groningen) over GAE als de ‘duurzaamste luchthaven van Europa’. Men wil elektrisch vliegen of vliegen op waterstof.
Alle deskundigen op gebied van verduurzaming van de luchtvaart bevestigen dat GAE geen noemenswaardige rol kan spelen in de ontwikkeling hiervan: Volgens de experts biedt de ontwikkeling van elektrisch vliegen geen oplossing en vliegen op waterstof laat nog decennia op zich wachten. Zie de factsheet Toekomst verduurzaming luchtvaart, die op verzoek van de Kamer is opgesteld.
Uit de conclusies: “Er worden er geen technische verbeteringen voorzien die het klimaatprobleem bijtijds op kunnen lossen” en “Er is geen eenvoudige manier om de luchtvaart duurzaam te maken”.
Het is dus een illusie te denken dat GAE een rol kan spelen in de verduurzaming van de luchtvaart.
Ondertussen faciliteert GAE de KLM Luchtvaartschool. De school vliegt rond met zwaar verouderde toestellen, die gemiddeld ouder dan twintig jaar zijn. Deze toestellen stoten veel CO², stikstof en lood uit boven de Natura 2000-gebieden Drentsche Aa, Zuidlaardermeer, Leekstermeer en het Fochtelooërveen. De lesvluchten geven extreme (geluid)overlast voor de meer dan 10.000 inwoners van de tien dorpen rondom Eelde [1] en zelfs ver daarbuiten.
Commerciële luchtvaart zal op dit vliegveld nooit op gang komen. Een structurele subsidie van acht miljoen euro per jaar is op geen enkele wijze te verantwoorden. Als het gaat om verbinding van het Noorden met omliggende regio’s, kan dat geld alleen echt duurzaam worden besteed door investering in het spoor.
Met vriendelijke groet,
Namens Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde
Ir. Jan Wittenberg, Dr. Harold van Dijk,
voorzitter secretaris
[1] Er liggen 10 dorpen in de directe omgeving van GAE: Yde (830), Donderen (450), Eelde (6.915), Paterswolde (3.730), Vries (4.015), Midlaren (320), Noordlaren (695), Glimmen (1.065), Onnen (674) en Haren (19.755): samen 38.000 inwoners.