Transavia gaat uitwijken naar Lelystad omdat dit volgens directeur Ten Brink tot forse besparingen leidt: “De tarieven zijn aantrekkelijk op Lelystad, we zouden wel gek zijn als we daar geen gebruik van zullen maken”…. “Op Schiphol moet 29 euro per reiziger worden betaald, op Lelystad wordt dat de helft minder”. Volgens de Havengeldregeling 2014 moet op Eelde 27,70 euro worden betaald. Lelystad is centraal gelegen. De toestellen krijgt men daar wel vol in tegenstelling tot de situatie op Eelde, waar 8 van de 12 Transavia vluchten een tussenlanding moet maken omdat men de toestellen niet vol krijgt. Tussenlandingen kosten veel geld. Het laat zich raden wat er met de Transavia vluchten op Eelde zal gebeuren als in 2018 de baan van Lelystad is verlengd.
Zoal gewoonlijk steekt de directie van GAE de kop in het zand en aandeelhouders zitten te slapen: “GAE verwacht dat de mogelijke opkomst van Lelystad geen reële bedreiging vormt (omdat eigenaar Schiphol de tarieven van Lelystad Airport niet zal willen aanpassen voor low-cost aanbieders)” Dit lezen we in de ‘Analyse Businessplan GAE’ die Ernst & Young in maart heeft gemaakt in opdracht van de provincie Groningen.
Klik hier om de
‘Analyse Businessplan GAE’ van Ernst & Young te bekijken
‘Lelystad belangrijke rol voor toekomst Transavia’
Geschreven door www.nieuws.nl/economie
Transavia wil de komende jaren de strijd aanbinden met Europese prijsvechters als Ryanair en Easyjet. Vliegveld Lelystad heeft een belangrijke rol in de toekomstplannen van de Air France-KLM-dochter.
Dat zegt directeur van Transavia Nederland Mattijs ten Brink maandag in Het Financieele Dagblad. Transavia eindigde vorig jaar twintig miljoen euro in het rood en zoekt nu naar mogelijkheden om de kosten te drukken.
Lage tarieven
Uitwijken naar Lelystad kan volgens Ten Brink tot forse besparingen leiden. “De tarieven zijn aantrekkelijk op Lelystad, we zouden wel gek zijn als we daar geen gebruik van zullen maken. We gaan de komende tijd in gesprek hoe we dat vorm zullen geven”, aldus Ten Brink.
De luchtvaartmaatschappij ziet vooral potentie in Zuid- en Oost-Europa, waar volgens Ten Brink ruimte op de vliegmarkt is voor Transavia. “Het is nog niet te laat om de achtervolging op onze concurrenten in te zetten”, laat hij optekenen in de krant.
De helft
Lelystad wordt goedkoper dan Schiphol doordat de afhandeling van passagiers minder kost. Op Schiphol moet 29 euro per reiziger worden betaald, op Lelystad wordt dat de helft minder.
Klik hier om nieuwsbron te bekijken