ASSEN – Groningen Airport Eelde krijgt van de aandeelhouders geen geld voor het aanpassen van onder andere de terminal en de brandweerkazerne. Dat maakte gedeputeerde Ard van der Tuuk vanmiddag bekend. Het vliegveld had de aandeelhouders gevraagd om een bedrag van zo’n 17 miljoen euro voor de genoemde projecten. Volgens gedeputeerde Van der Tuuk moet de luchthaven zich na de baanverlenging nu eerst maar eens bewijzen met groeiende reizigersaantallen. Eelde kreeg vorig jaar juist minder passagiers te verwerken.
Hij wijst er ook op dat de aandeelhouders, zoals de provincies Drenthe en Groningen en de gemeente Assen, scherp op hun uitgaven moeten letten. “We hebben niet de luxe in onze regio om bestaande infrastructuur kapot te laten gaan. Maar luchtkastelen willen we ook niet bouwen”, aldus Van der Tuuk.
Volgens de gedeputeerde komt er wel een onderzoek of er weer een lijndienst met Schiphol kan komen. Daarvoor zou voldoende belangstelling zijn, maar het probleem zit vooral in de mogelijkheden om op de nationale luchthaven te mogen landen. De capaciteit van Schiphol is beperkt. Groningen Airport Eelde krijgt gewenste miljoenen niet
Klik hier om het videoverslag met Van der Tuuk te bekijken
Klik hier om het audiofragment met Van der Tuuk te beluisteren
De provincie Groningen is niet bereid te investeren in een nieuwe terminal en brandweerkazerne op Groningen Airport Eelde. De luchthaven had onlangs de aandeelhouders gevraagd met 17 miljoen euro over de brug te komen voor de gewenste uitbreiding.
‘Niet overtuigd van noodzaak’
Maar volgens de provincie is nut en noodzaak niet aangetoond. Gedeputeerde Boumans: ‘We hebben dit goed onderzocht en we zijn niet overtuigd van de noodzaak van de investeringen. Bovendien is er onlangs al stevig in de luchthaven geïnvesteerd door middel van de baanverlenging. We vinden dat de luchthaven het nu eerst op eigen kracht moet doen.’
‘Grotere hal niet nodig’
Volgens Groningen Airport Eelde zijn de investeringen nodig om dagelijks meer vliegtuigen te kunnen afhandelen. De huidige terminal en brandweercapiciteit is gericht op maximaal twee vliegtuigen tegelijkertijd. Boumans: ‘We begrijpen de vraag, maar wie wel eens op de luchthaven komt, kent allemaal het beeld van de lege vertrekhal. Het zou een verkeerd signaal zijn als we nu zouden investeren in een grotere hal.’
Wel geld voor promotiefonds
Ondanks de afwijzing van het gevraagde miljoenen is de provincie Groningen wel bereid te investeren in een fonds waaruit geld beschikbaar komt om nieuwe luchtvaartmaatschappijen naar de luchthaven te trekken. Het gaat om een bedrag van 250.000 euro, op voorwaarde dat de andere aandeelhouders ook meebetalen. Boumans: ‘Met het fonds willen we eventuele aanloopverliezen en marketingkosten voor onze rekening nemen. We hebben de hoop belangstellenden zo over de streep te trekken’.