De verkeerstoren van Groningen Airport Eelde. Foto: Archief DvhN
ACHTERGROND
PASSAGIERSCIJFERS
Over de financiële kant laat het vliegveld zich nog niet uit
“Veel vliegtuigen vanaf Eelde zijn maar halfvol”
Eelde Groningen Airport Eelde (GAE) heeft een succesvol jaar achter de rug. Dat schreef manager marketing & sales Monique Clarisse deze week in het persbericht waarin de luchthaven bekendmaakt dat het aantal passagiers vorig jaar met zo’n 60.000 is toegenomen. Van 148.850 reizigers in 2011 naar 208.660 in het voorbije jaar. Een toename van 40 procent.
Dat zijn klinkende cijfers, al is het vliegveld zo eerlijk de oorzaak direct ook te vermelden: nieuwe lijndiensten. Vorig jaar werd voor het eerst gevlogen op Salzburg en Innsbruck in de wintermaanden, begon Ryanair met twee vluchten in de week naar Marseille, Bergamo/Milaan en Palma de Mallorca en startte Vueling met twee vluchten in de week naar Barcelona.
Dan mág een forse toename van het aantal passagiers ook wel. Maar de vraag is, is die toename voldoende? Dat kan alleen blijken uit de financiële cijfers. Anders dan de twee voorgaande jaren maakte het vliegveld die nog niet bekend samen met de passagierscijfers. Omdat er dit jaar geen nieuwjaarsreceptie was, laat Clarisse weten, stond er geen druk op. Ze zijn er nog niet.
Of de nieuwe lijnen zo’n succes waren kun je je afvragen. Ryanair stopt met vliegen op Marseille en keert wel met een derde bestemming terug vanaf april: Girona, zo’n 100 kilometer ten noorden van Barcelona gelegen en daarom door de Ierse prijsvechter Barcelona/Girona genoemd. Om die reden stopt Vueling met vliegen op Barcelona, schrijft Clarisse in het persbericht.
Wat was er eerder, de kip of het ei? De hele bestemming ‘Gronings’ verdween al een maand of twee geleden van de website van Vueling. Niet meer te boeken en dat is vrijwel altijd dé indicatie dat een vlucht verdwijnt. Op dezelfde manier kwam aan het licht dat Ryanair stopt met Marseille en Transavia, anders dan aangekondigd, niet drie keer wekelijks naar Innsbruck ging vliegen maar slechts één maal.
De triomf was bij het begin van de vluchten van Vueling nog met bakken van de gezichten van de vliegvelddirectie te scheppen. Barcelona, dé hit op Schiphol, dat kón niet mislukken. Interimdirecteur Jos Hillen van GAE liet voor de camera’s van RTV Drenthe optekenen: “Als we niet vanuit Noord-Nederland in staat zijn deze bestemming goed aan te vliegen, welke bestmming zou je dán nog moeten kiezen?” Vueling rekende op minstens 75 procent bezettingsgraad. het werd nog geen 60. Zoals ook de belangstelling voor de Ryanair-vluchten niet overhoudt.
Toen begin december vijf Noord-Nederlandse journalisteen werden uitgenodigd voor een perstrip naar Bergamo telden ze op de heenreis niet meer dan 85 passagiers. Terug was het nog eentje minder in de Boeing 737-800, waar 180 reizigers in passen. Ook de wintersportvluchten van Transavia zijn niet mer dan halfvol. GAE rekent opnieuw op extra bstemmingen in 2013. Gebaseerd op het feit dat vanaf april de verlengde baan, van 1800 naar 2500 meter, een feit is. “Omdat met de langere baan zonder operationele restricties vluchten naar verder gelegen bestemmingen in Europa uitgevoerd kunnen worden”, schrijft Clarisse. Inderdaad vliegt Corendon deze zomer niet één maar twee maal per week naar het Turkse Antalya. Rechtstreeks.
Maar Transavia maakt nog steeds alle tussenstops. Alleen Faro en Mallorca bevliegt de Nederlandse chartermaatschappij rechtstreeks. Alle andere bestemmingen (Antalya, Dalaman, Kreta, Kos, Malaga, Tenerife en Gran Canaria) gaan gepaard met een tussenstop in Eindhoven, Rotterdam of Maastricht. Kennelijk heeft Transavia er geen vertrouwen in de vliegtuigen op Eelde al vol te krijgen.
Die tussenstops worden door GAE overigens ‘misbruikt’ om de passagierscijfers kunstmatig op te krikken. Reizigers die op Eelde het vliegtuig niet eens verlaten, worden rustig meegeteld. Het CBS doet dat niet, de passagierscijfers van het statistiekbureau liggen daarom standaard zo’n 30 procent lager dan de getallen die GAE produceert.
Het is te vroeg om 2012 te kwalificeren als ‘succesvol’ voor het noordelijke vliegveld. En in 2013 zal Eelde er nog een hele kluif aan krijgen te bewijzen dat de aanames die ten grondslag lagen aan de verlenging van de baan reëel waren.
In Provinciale Staten van Groningen bestond daarover in maart 2010 al gerede twijfel, zo blijkt uit een destijds aangenomen motie. Daarin dringt een meerderheid van PvdA, CDA, VVD en ChristenUnie er bij Gedeputeerde Staten op aan in samenspraak met Drenthe de businesscase van hetr vliegveld te herijken. Ofwel, de sommetjes nog eens na te rekenen.
Voormalig staatssecretaris van Infrastructuur Joop Atsma (CDA) voelde er niets voor. Zijn opvolgster, de Groningse Wilma Mansveld (PvdA) kan er minder gemakkelijk omheen lopen zou je denken. Haar handtekening prijkt onder de bedoelde motie. Ze was, als fractievoorzitter van de PvdA, één van de indieners.