Volgens SEO is het vliegveld pas in 2027 rendabel, wanneer er zo’n 450.000 passagiers worden vervoerd. Het vliegveld denkt al in 2017 rendabel te zijn. Verder is er volgens SEO geen enkele reden om positief te zijn over een zogenaamde hubverbinding. Passagiers zouden dan via Eelde de hele wereld over kunnen vliegen. Het enige vliegveld dat voor een hub geschikt is, is Londen, aldus SEO. Maar ook dan is het aanbod aan verbindingen zonder al te veel wachttijd klein.
Vakantievliegveld
Het onderzoeksbureau denkt dat Groningen Airport Eelde vooral een vliegveld blijft voor vakantievluchten. Low-cost carriërs wisselen te snel van vliegveld. Bovendien is de toegevoegde waarde voor de noordelijke economie ook niet groot. De bestemmingen sluiten niet aan op de vraag en het aantal banen dat ontstaat door luchthaven Eelde ligt veel lager dan door het vliegveld wordt voorgesteld. Eelde gaat uit van 300 directe banen, SEO van maar 120.
Het rapport van SEO bevestigt de uitkomsten van het eerste rapport. Directeur Marco van de Kreeke van Groningen Airport Eelde zegt ook niet zo goed te weten wat hij met de nieuwe versie moet. Het woord is nu aan de aandeelhouders om een mening te vormen. Diezelfde aandeelhouders doen op dit moment ook onderzoek. Volgens van de Kreeke heeft het vliegveld tijd nodig om zich te bewijzen.
Commentaar VOLE
Wat steeds weer opvalt als er weer een vernietigend rapport over GAE verschijnt, is dat GAE niet met tegenargumenten weet te komen.
Directeur Van der Kreeke komt niet verder dan de uitspraak “niet zo goed te weten wat hij met de nieuwe versie moet”.
Naar onze indruk houden politici en media GAE in de luwte. Daardoor hoeft het bedrijf zich tot nu toe nog steeds niet te verantwoorden voor de stelselmatig misleidende informatie en de verspilling van tientallen miljoenen gemeenschapsgeld. Daarover hebben bovengenoemde toezichthouders zo langzamerhand ook het een en ander uit te leggen.
GAE mag vooralsnog kennelijk nog voortleven dankzij ‘gratis geld’ van de overheid.