Nordica Air wil meer geld van Groningen Airport Eelde
Commentaar VOLE
De bezetting op de vluchten van Nordica is 45 % (volgens cijfers CBS). Logisch dat er dan veel (erg veel) geld bij moet. Het was vanaf het begin duidelijk dat de lijndiensten niet rendabel zijn. Daarom ontvangen Nordica en Flybe aanloopsteun. Samen krijgen ze dit jaar 2.750.000 euro subsidie (volgens een brief van de NOM die als tussenpersoon fungeert). Nordica alleen ontving voor 2018 meer dan 2 miljoen euro subsidie. Per ticket is dat 100 euro. Geld dat door de belastingbetalers uit Groningen en Drenthe wordt opgebracht. Zoveel geld voor half lege toestellen en toch durft Nordica nog meer te vragen.
Deze aanloopsteun is staatsteun die moet worden aangemeld bij de Europese Commissie. GAE en de provincies Groningen en Drenthe hebben dat nagelaten onder het mom dat een ‘investeerder uit de markt’ ook deze aanloopsteun zou hebben gegeven. Uiteraard is dat groteske nonsens. Wij verwachten dat binnenkort de minister van BZK (verantwoordelijk voor het naleven van de EU regels) de steun alsnog zal aanmelden. Dan moeten de provincies het geld terugvorderen van GAE en de luchtvaarmaatschappijen. Als Nordica en Flybe niet kunnen terugbetalen of failliet zijn, draait GAE er voor op. Dat betekent vrijwel zeker het einde van de lijndiensten en wellicht ook het einde van de soap rond de ONVERANTWOORDE subsidiering van GAE. Is dit het einde van het jarenlange subsidiefeestje? Voor GAE was het altijd pakjesavond. Piet kwam regelmatig door de schoorsteen van GAE en nooit waren de schoentjes voor niets gezet!
Geschreven door RTVDrenthe, donderdag 15 november 2018
Nordica Air wil meer geld van Groningen Airport Eelde
De Estse Luchtvaartmaatschappij Nordica Air heeft het contract met Groningen Airport Eelde opengebroken. De maatschappij wil opnieuw onderhandelen over een bijdrage uit het route ontwikkelingsfonds van de luchthaven.
De Estse maatschappij zit in zwaar weer. Volgens reismedia heeft de maatschappij veel concurrentie van lowcost maatschappij Air Baltic. Aan de top van het bedrijf is een wisseling geweest en ook lager in de onderneming is gereorganiseerd. Twee weken geleden kondigde Nordica aan dat ze onder andere de lijndienst van Tallin naar Schiphol schrappen vanwege tegenvallende opbrengsten.
Te weinig passagiers en te veel stilstand vliegtuig
Vanuit Groningen Airport Eelde vliegt de maatschappij dagelijks naar Kopenhagen en München. Voor de opbouw van deze lijnen krijgt Nordica een bedrag uit het route ontwikkelingsfonds. Nordica wil dat de bijdrage ook de komende tijd blijft doorgaan om de vluchten op Groningen Airport Eelde rendabel te houden.
Sinds de start van de lijndiensten is het aantal passagiers op de vluchten flink gegroeid. Maar kennelijk niet genoeg. En nu de maatschappij noodgedwongen in het eigen vlees snijdt, wordt ook de constructie met de Drentse luchthaven tegen het licht gehouden. De Estse maatschappij wil niet reageren. Een woordvoerder zegt alleen dat ze "in onderhandeling zijn met de Drentse luchthaven" en dat ze de uitkomst zullen melden.
Airport Eelde weer in onderhandeling
Op Groningen Airport Eelde komt de boodschap niet helemaal als verrassing. Het vliegtuig van Nordica is op Eelde gestationeerd. De bemanning is ondergebracht in een hotel in de stad Groningen. En tussen de vluchten naar Kopenhagen en München door, staat het toestel stil. Kostbare tijd. Bij de start was het ook de bedoeling om elke dag naar Brussel te vliegen, maar daar was geen belangstelling voor. Sindsdien is gezocht naar een oplossing, maar die is in Nederland niet gevonden.
De vluchten van de maatschappij blijven boekbaar. Ook volgend jaar. Ondertussen praten Nordica en de luchthaven over een oplossing. "We wachten op een voorstel van Nordica", zo laat Bowy Odink van Groningen Airport Eelde weten. "Alleen dan kunnen we reageren. Maar we betreuren het wel."
Meer geld uit het routefonds
Bij de start heeft Nordica geld gekregen uit het routefonds. Hoeveel mag Odink volgens eigen zeggen niet openbaar maken. Hoeveel nu gevraagd wordt, daar doet hij ook geen mededeling over.
Of dit het einde betekent van de lijndienst met Kopenhagen en München? "Ik hoop op een goede afloop. Maar er moet eerst een voorstel komen. Daar wachten we op."
Bij de start was iedereen positief