De huidige vliegbasis Leeuwarden wordt uitsluitend gebruikt door Defensie. Op de basis zijn twee F-16 squadrons van de Koninklijke Luchtmacht gestationeerd. Ook heeft een squadron Search-and-Rescue (SAR)-helikopters er de thuisbasis.
In het geval van nieuwe bezuinigingen bij Defensie lijkt sluiting van de vliegbasis niet ondenkbaar. Leeuwarden is een van de nog slechts twee Nederlandse vliegbases waar F-16Â’s staan gestationeerd. De andere is Volkel in Noord-Brabant.
Qua civiele luchtvaart zijn Friezen aangewezen op vliegveld Drachten, dat over een verharde baan van 950 meter beschikt. Voor internationale lijndienst- en chartervluchten is Groningen Airport Eelde in Drenthe de dichtstbijzijnde optie.
Luchthaven Twente is een voormalige vliegbasis waarvoor al jaren plannen zijn om er een burgerluchthaven van de te maken. Momenteel wordt gezocht naar een partij die geïnteresseerd is om het vliegveld te exploiteren.
Commentaar VOLE
VOLE zou hier niet tegen zijn, omdat vliegveld Eelde dan verplaatst kan worden naar ‘Leeuwarden Airport’ en de overlast rond Eelde wordt beeïndigd. We vrezen echter dat het voorstel van Ex-PVVer Hiemstra net zulke luchtfietserij is als het businessplan van GAE. Dit plan gaat uit van een vervijfvoudiging van het aantal reizigers. Die vraag is er helemaal niet. Luchthaven Lelystad is aangegwezen voor opvang van de groei als Schiphol te klein wordt. Als dat doorgaat is het ook het einde van ‘Eelde’. Maar wellicht moet ‘Eelde’ al eerder sluiten want de exploitatiesteun loopt dit jaar af, het verlies blijft en nieuwe steun is niet toegestaan vanwege de mededingingswetgeving (als de noordelijke bestuursorganen hier al toe zouden willen besluiten in tijden van crisis en zonder enig uitzicht op een sluitende exploitatie).