‘Overheid moet deel Groningen Airport Eelde overnemen’

‘Overheid moet deel Groningen Airport Eelde overnemen’

 
plaatje GAE RTVNoord.jpg
 
 
Groningen Airport Eelde moet worden opgesplitst in twee bedrijven. De overheid moet verantwoordelijk worden voor de infrastructuur, zoals de start- en landingsbaan, en het vliegveld moet de exploitatie op zich nemen. Met dat voorstel komt de Belgische luchthavendirecteur Marcel Buelens.
Dat meldt RTV Drenthe.

Buelens sprak in Groningen tijdens een congres over de toekomst van regionale luchthavens. Het congres is een initiatief van een aantal ondernemers in de aanloop naar de discussie in de Drentse en Groningse politiek over de toekomst van de luchthaven.

Eelde heeft te maken met oplopende miljoenentekorten, waardoor de bodem van de schatkist in zicht komt. Er wordt nu gekeken wat de consequentie is van bijvoorbeeld sluiting, doorgaan zoals nu of financiële steun van de overheid.

Eelde ombouwen naar Belgisch voorbeeld
Volgens Buelens, directeur van de luchthavens in Oostende en Antwerpen, geeft een splitsing van de taken lucht. ‘Infrastructuur komt in je boeken, moet je onderhouden en afschrijven. Dat tikt aardig door in je balans. De overheid verhuurt de infrastructuur tegen een marktconforme prijs aan de luchthaven. Dan kom je er allebei goed uit.’

Infrastructuur is behalve de start- en landingsbaan ook de gebouwen en het omliggende terrein.

Volgens oud-directeur van Rotterdam The Hague Airport, Roland Wondolleck, is het nu tijd om door te pakken. Wondolleck liet de zaal weten dat er volgens hem voldoende potentie is. ‘Je hebt er wel een lange adem voor nodig. Maar die heb je ook nodig voor de aanleg van een treinverbinding.’

Niet realistisch
Wondolleck, ook adviseur van de directie van Schiphol, heeft wel een advies voor de directie van de Noordelijke luchthaven. ‘Het ambitieniveau moet realistisch zijn.’ De Noordelijke Rekenkamer constateerde al dat de plannen niet realistisch zouden zijn. Bovendien is het maar de vraag of de luchthaven ooit rendabel wordt.

En dan is er ook nog de bouw van Lelystad Airport. Sommige deskundigen zeggen dat dat de doodsteek is voor Groningen Airport Eelde. Maar de twee vliegvelden bijten elkaar volgens Wondolleck niet. ‘Lelystad wordt uitdrukkelijk in combinatie met Schiphol ontwikkeld. Dat is toch een ander speelveld. Mensen uit de regio kiezen gewoon voor een eigen luchthaven.’

‘Het is teamwork’
Volgens Buelens zit er niet anders op dan door te gaan. ‘Het is teamwork. Zowel de overheid als de exploitant van de luchthaven, het bureau voor toerisme, en de recreatiesector zitten bij ons om tafel. Samen proberen we vertrekkende, maar ook inkomende passagiers te krijgen. Zij brengen geld in het laatje in de regio.’

Aankomende maandag feest
Binnenkort zijn de onderzoeken naar vijf toekomstscenario’s voor Groningen Airport Eelde klaar. Dan mag de politiek zich erover buigen. Eerst viert het vliegveld maandag een feestje. Dan vertrekt de eerste vlucht naar de hub van Kopenhagen.

Groningen Airport Eelde verwacht daar veel van. Commissaris van de Koning Jacques Tichelaar, burgemeester Marcel Thijsen van Tynaarlo en de Nederlandse ambassadeur in Denemarken zullen bij dit feestje aanwezig zijn. Maar ook voor deze hubverbinding geldt dat die zich de komende tijd moet bewijzen.