Procedure baanverlenging
De Raad van State had op 9 juli 2007 het onderzoek in de beroepszaak van VOLE en andere appellanten heropend om vragen te kunnen stellen aan de Europese Commissie (EC) in verband met mogelijke staatssteun aan de luchthaven. Op 30 juli zijn de vragen opgestuurd aan de EC.
De EC kwam vrij snel met haar antwoord. Het kwam al op 23 november, en was ook vrij stellig: de steun voor de baanverlenging had aangemeld moeten worden omdat het hier mogelijk gaat om (onterechte) staatssteun.
Wie dacht dat de luchthaven en de staatssecretaris nu eieren voor hun geld kozen en direct tot aanmelding van de steun overgingen, had het mis.
Vermoedelijk bang voor een verkeerd uitvallende beoordeling door de EC probeerde men de Raad van State zover te krijgen dat hij zelf zou oordelen dat het niet om staatssteun gaat.
Procedure havengeldregeling
Op donderdag 19 juli behandelde de Rechtbank te Groningen het beroep van VOLE tegen de Havengeldregeling, die GAE voor 2005 heeft vastgesteld.
De Havengeldregeling betreft de tarieven die Groningen Airport Eelde landende toestellen in rekening brengt.
De luchthaven stelt deze tarieven elk jaar opnieuw vast.
De directie van een luchthaven kan via de gebruikstarieven of havengelden, lawaaierige toestellen weren en milieuvriendelijke toestellen stimuleren, of het vliegen in de avonduren of in het weekend onaantrekkelijk maken door per categorie verschillende tarieven vast te stellen. VOLE heeft herhaaldelijk aan de luchthaven gevraagd om van deze positieve mogelijkheid gebruik te maken. De directie heeft dit geweigerd. Volgens directeur Meulendijks heeft GAE al differentiatie in de tarieven doorgevoerd.
Bestudering van de regeling maakte echter duidelijk dat die differentiatie onaanvaardbaar weinig voorstelt.
Daarom heeft VOLE in 2005 bezwaar gemaakt tegen vaststelling van de Havengeldregeling voor dat jaar. Vervolgens bleek een beroep nodig tegen de beslissing op ons bezwaar.
De behandeling van dit beroep vond plaats op 19 juli 2007 in de rechtbank in Groningen.
De Havengeldregeling 2005 is weliswaar reeds vervangen door die van 2006 en daarna door die van 2007, en dus niet meer geldig. Het gaat hier echter om een principiële kwestie. Deze geldt onveranderd ook voor de Havengeldregeling van 2007.
Helaas is deze rechtzaak verloren. De directie mag van de Groningse rechter doorgaan en elk mogelijk rommeltoestel toelaten, zolang de jaarlijkse “geluidsruimte” nog niet is opgebruikt.
Procedure Flora- en Faunawet
Op 31 december 2007 liep de geldigheidsduur af van de ontheffing voor de Flora- en Faunawet, die de luchthaven had om ten behoeve van de baanverlenging ingrepen in de natuur te doen (kappen van bomen, vernietigen van vleermuislocaties, poelen etc.).Op dat moment liep de procedure van de bezwaarschriften tegen deze ontheffing nog. Doordat het ministerie van LNV logischerwijze de uitspraak van de Raad van State in de aanwijzingsprocedure afwachtte, kwam het maar niet tot een beslissing op bezwaar. Nu de geldigheid van de vergunning was vergelopen, konden de bezwaren automatisch niet-ontvankelijk worden verklaard, omdat er immers geen ontheffing meer bestond.
Wel was bekend dat de luchthaven een nieuwe ontheffing had aangevraagd. Zodra deze ontheffing er lag, was VOLE van plan opnieuw bezwaar te maken. Met de luchthaven, de gemeente Tynaarlo en het ministerie is de afspraak gemaakt dat er geen ingrepen ten behoeve van de baan-verlenging in het landschap zullen worden uitgevoerd zolang de aanwijzing niet onherroepelijk is.